M7 Stock Pipe Mod

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Kapa piporna på rätt ställe är svinsvårt .... EX å en thundercat 1000 som med lite portat dvs någon mm höjd durr på portarna vill gärna ha ca 6 cm kortare hedder, Dvs man kan kapa bort olika mycket på¨första biten som kommer ut ur cyllen för att få pipan att dra till ett högre skutvarv (600-700v till).. Ex en standar tc 1000 (trippel) som jag har 98a, så är piporna pikade till ca 8000v och nu när jag kommer höja utblåset så vill gärna motorn pikas bet högre. Jag tänkte pika mina org pipor till 9000v. Därimot ska jag nog inte ta allt i krökens start.. Jag kommer dela på måttet som ska bort.. (har inte räknat på min än.) Men ska bygga om kompisarens som jag portat till 204 grader, så dom piporna ska pikas till 9500v ,,,,,där blåser vi bort 10-12 cm!! Men kommer dela detta bortkapning ,,,6 cm i krök och 6cm i midjan (fetaste stället)

Av erfarenhet av stortrimmsfarbröder (typ tikka) så funkar hallskapningen bra på speciellt TC 1000 men även en hel del andra mod för att höja slutvarvet och därmed få högre slutpullver. Alla har sina hemligheter på rep mod, kapas här och förlängs där,,stinger minskas osv...hemligt värre :laugh:

Problemet med endast kapning av halls är att pipan börjar arbeta lika mycket senare i varv som man tjänar i slutvarv.
Det förflyttas uppåt hela skiten så att säga. Men man har ju även längre register så det spelar ingen större roll förutom att det sliter mer på motorn att varvas mer.

. Min mod kommer bestå av flera våldsamma ingrepp.. tc 900an som ex . Kapas 6cm i hallsen/heddern
kapa 6 cm i midjan.
+ att hela pian från start till mål till stinger kommer breddas. Pga att första delen av kröken några mm för liten i dim org,,, ca 51mm utv) och måste vara 54mm för att hålla rätt dim gentimot den större portade utblåset.--ca 1,2ggr hål i cyllen inne vid foder!! Sedan kommer hela pipan baköver bresas isär. Det är bra för ett allmänt bättre råstarkare register,,,Viserligen losar man några kusar på att feta hela pipan men man får ett roligare reg. typ D&D pipor.......

Varför jag delar på kapningarna är för att om man råkar kapa bort för mycket av heddern/kröken så "kan" den utdragande vacumet som är så viktigt för indragandet av färskgaser bli för kort och då kan den gå sämmre. Man kan enkelt säga att om man kapar av endast kröken så flyttas hela regget längre upp ,,men man har samma längd på själva registret som pipan arbetar i. Detta kan man reglera med högre startvarv om man vill......

Jag kommer även minska ner dim på stingern för att få mer sluteffekt.. OBS farligt värre!! Men där finns farbröder att hämta. I mitt fall kommer stingern gå ner flera mm från org.. Jag kommer gå efter är 0,5-0,6 i aria av utblåsarian i cylinderväggen . OBS etta gäller vid körning utan dämpare eller minsta möjlig motstånd i dämpare!! ORG så är det ju offtast ett motstånd i dämparna pga ljudnivån och detta kompenceras av tillverkarna i större stingers... Stingers org är offtsat lite fegade så att säga,,,,för feta så folk kan köra fullt järn över sjöar utan få dödsaska :D

Upp till ca 6 cm på en tc kisse går bra iaf...... Att jag sedan kapar midjan är för att få till den viktiga längsta längd till stinger . Man får även en fördel till genom kapning av den raka midjan ,,,,hela den arbetande exansionskammern blir då kortare och ger då högre sluteffekt. Men som vanligt tappar man något annat trevligt... Längden på registret blir kortar/pikigare :bawling:

Det första man ska göra innan man startar tokkapa sin pipa är att mäta upp utblås durrationen. Man räknar sedan ut om sin org pipa är optimalt uträknad i längd för att ta ut max effekt i slutvarv som den är portad för org.

Skotrar har offtast högre durr än vad piporna är räknade mot org åtminstonde så kapning brukar ge hk.

Om någon vet sin durr på utblåset så kan jag räkna ut rätt max längd på pipan.