M8 2008 apv?

mir78

Medlem
8 sept 2012
8
0
1
Har precis införskaffat en 2008 M8 som jag tycker drar otroliga mängder soppa och går halvtaskigt på låga varv.
Tänkte att det kunde vara nåt med apv portarna så skulle kolla till apv vajrarna (läste mig till att man skulle kolla dom), men jag har inga vajrar. Där sitter bara 2 nipplar med typ en dräneringsslang. Nån som vet vad detta innebär??
Se bilden nedan
Visa bifogad bild 19095
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
De lät intressant men bilden funkar inte. Jag misstänker någon byggt om den eller rentutav plockat bort giljotinerna?? Skruva isär och kolla om de ens sitter där.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Efter en massa googlande så hittade jag vad det är som sitter där http://www.stmpowersports.com/power-valves/
Nå sorts eftermarknads portar med fjäder isf vajer.
Ok de va påkostade portar men frågan är om de är bättre eller sämre än org motordrivena? Men om du säger att den går dålig på lägre varv prova då shimsa åt fjädrarna så giljotionen ligger i stängt längre tid upp i varv. De fanns även olika hårdhet på fjädrar så duger inte shimsning så prova snäppet hårdare fjädrar. Om du på något vis kan se vid vilket varvtal de öppnar så får man en vink om de är rätt shimsade. De bör inte öppna vid 4k-6000varv tidigast vid 7000v!

Som ex på Ski doo som har liknade raveklockor brukar jag borra ett 3mm hål i mitten av den röda plast justerskruven man ställer förspänningen på fjädrarna med. I detta hål petar jag in en topps eller annan 3mm pinne som man trycker in mot membranet. Sedan är de bara hissa upp skotern i bak och dra på korta fullgasningar då ser man vid vilket varvtal toppsen åker ut och om den trycker ut fullständigt.

På dina "raveklockor" kan de ev finnas hål så du ser hur membranet jobbar från sidan eller så kan du borra hål liknade som på skidoo.