M8 LE 2010, finns det förstärkt drag?

Johnken

Aktiv medlem
28 nov 2004
76
0
6
44
Luleå
Tjena!

Tänkte kolla om det är någon som har monterat drag av det stabilare slaget på en m8 153" 2010? Har den klena varianten som bara är monterat på själva lyftbågen bak.

Tänkte om det fanns någon möjlighet att kunna köpa en pulka för lugna färder med familjen om man monterar drag. Någon med erfarenheter av detta?

Mvh John
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
Finns ju en stadigare variant som innebär att man byter ut hela bakbågen mot en i 4 kantsprofil.
Den bågen är kraftigare än original "triangulära" där man bara klämmer fast draget på bågen. :)
 

Johnken

Aktiv medlem
28 nov 2004
76
0
6
44
Luleå
Vad jag kommer ihåg (har inte skotern här utan i stugan) så har jag en fyrkantprofil som båge bak redan.

Ser på en crossfire 8 av 07s årsmod där man har en helt separat båge som tillägg och draget är monterat rejält jämfört det man har själv.

Men man undrar ju vad den man har tål..
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Detta drag tål ganska mycket. Här har du bildbevis när den drar 500kg men jag har dragit så mycket som 800kg.





Ska tillägga att det är en timmerdoning med klammer som är lastad med 360kg last och doningen i sig klarar inte två man av att lyfta så totalvikten torde stanna strax över 500kg. Denna kombination har varit lastad ännu mer så att man har nått 800kg.

På den andra bilden ser du en ensilageboll invirad i plast i bakgrunden. Jag vet inte hur mycket en sån väger men en hughes 500 orkar inte lyfta den i alla fall så det torde vara över 500kg och närmare 600 och samma skoter har dragit såna bollar flera gånger bara släpande på plasten den är invirad i.
 
Last edited:

Johnken

Aktiv medlem
28 nov 2004
76
0
6
44
Luleå
Nu verkar länkarna till bilderna inte ha riktigt följt med men jag antar du menar orginaldraget! =)

Bra att det finns folk som provar, hehe..

Ja troligen så tål det mer än vad man tror, det är väl mer när man viker skotern över en karm som det kan brytas.

Det jag hade tänkt dra är en vanlig nila med frugan och lillpojken. Så det är inga timmerlass direkt men har man fel pulka som ligger fel så blir det ett ganska stort motstånd..
 

Johnken

Aktiv medlem
28 nov 2004
76
0
6
44
Luleå
Tydligen har jag en seg uppkoppling då bilderna kom fram efter jag hunnit skriva förra inlägget så bildbevisen finns! =) Tack för det!
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ja troligen så tål det mer än vad man tror, det är väl mer när man viker skotern över en karm som det kan brytas.
Ja tunnelförlängningen är ju monterad i en vinkel. Jättebra för styvheten då det styvar upp chassit betänkligt. Dåligt när man drar då det bryter ganska mycket i infästningen. En ensilageboll har ganska stort friktionsmotstånd. Så stort att för att komma upp i fart måste man backa mot bollen så att linan slackas, och sedan ta fart framåt och rycka igång den.

Kort sagt tror jag att det håller för nilan.