M8 vs pro rmk

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
M8 2010/11 vs pro rmk.
Jag skulle vilja höra lite om vad som skiljer dom åt "körmässigt"?
Tex smidighet, styrka mm...
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Lite fel tid på dygnet för att vänta på snabba svar tror jag.

Själv har jag inte kört någon av dem; men snowest magazine(?) skrev väll att det var lite som att välja färg.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Hade en m8:a 2010, underbar maskin. Motorn är något extra på dessa tycker jag, dock den Assault jag hade hem som ju ska ha en 15-30hk mindre gick inte nämnvärt sämre. A-C:en är kurs stabil, går dit du pekar men inte lika smidig som nya pro:n.
Det som jag tycker är den stora skillnaden mellan Pro:n och M:en är styvheten som finns i nya pro chassiet. Hade hem en Assault och dem blir följsamare tycker jag just tack vare denna styvhet. Upplevda på Nolian att nya Proclimben "känns" lite som en Pro Rmk vad gäller styvheten.

Om du har tid kan du ju invänta första snön innan du bestämmer dig.
 

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
Bra svar! Tack å tack!
Det är ju viss priskillnad på pro'n och m8 2010.
Kanske man ska slanta upp 15-20 mer å få ett modernare chassie? (PRO-rmk).
Eller spara 15-20 å köpa det mest beprövade man kan få tag i angående lössnö?
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Jadu, var själv i samma sits och blev en Pro för mig, är ju endå lite Polarisfrälst så..

Känns som att beror lite på hur länge du vill ha maskin tycker ag, M:en borde tappa lite värde med tanke på nya Proclimben.
Känns som du väljer mellan "guld och olja"? Gå efter magkänslan tror inte du blir besviken oavsett vad du väljer.
 

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
Jag är fullt medveten om att ingen av maskinerna är lämpliga på led. Men, vilken är att föredra om det skulle bli ledåka en vacker dag? ;)
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Oj, svårt säga där. M:en körde jag inte mycket efter led så kan inte säga där, Assaulten jag lånade hem gick lite led, funkade sådär.

Gissar på lika illa båda maskiner, går ju att ändra måttet mellan skidorna, tror dem ska vara rätt lika i yttersta läget.
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
m8an är ju notoriskt dålig på led, nu har jag inte kört pro´n men dom säger ju att den rent av är ganska bra på led..
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Pro:n fungerar otroligt bra på led för att vara en mountain, den är alldeles för mjuk o boggien och har för dålig retur för att funka för ren hårdkörning-men totalt sett funkar den såpass att jag valde RMK framför Assault.