Tjena, har en Arctic cat m800-12 och efter man kört hårt och den blivit ordentligt varm så går den bara på en Cylinder när man trår full gas, sen låter man den stå i några minuter då går den som den ska vad kan felet vara? Tacksam för hjälp
Redan gjort det men blev ingen skillnadTestat byta tändstift?
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Har gjort komptest och det var bra, ja har tänkt på att det, har haft problem att det kommer in lite snö i luftbruken ibland men det är inte mycket bara så det är lite blött i botten av luftburken?Börja med att lista ut vilken cylinder som troligast surar ner sig och ta sedan även ett kompprov. Om kompprovet är ok dvs jämt mellan cylindrar så gå vidare i felsök.
De låter ju som den surar ner sig och de kan du bekräfta genom att skruva lös tändstiftet när den går som en påse nötter. Jämför bägge stiften så ser du om stiftet är blött av soppa. Kolla även efter vattendroppar på stiftet!
Om de nu är blött av soppa misstänker jag spridaren för den cylindern. De går lämna in för rengöring och flödestest.
Men på denna modell sitter ju luftbruken direkt bakom huven och sedan är min tanke att det sedan in genom gasspjäll och sedan in i cylinder?Om de är vattendroppar på stiftet är någon cylinderpackning väck de kommer inte in från luftburk. Vatten tränger in i cylinder när vattentrycket är som högst typ efter hård körning och de kan släcka ett stift ett tag. Därför skruva ur stiftet som krånglar när den går som sämst o kolla efter vattendroppar samt bensin surhet.
Ja de har såklart hänt att man får in snö i någ cylinder. De största problemet med detta insug är att de packas igen snö i panelfiltret så motorn surar ner sig totalt och släcker minst ett stift. Ägare får ha med sig en kasse med stift när de ska ut i pudersnö. men i ditt fall låter de som den dummar sig även utan djup snö åkning eller?Men på denna modell sitter ju luftbruken direkt bakom huven och sedan är min tanke att det sedan in genom gasspjäll och sedan in i cylinder?
Ja, just nu är det ju inte mycket snö. Men den går på en ibland iaf men det händer oftast när det kommer snö över huven och då går den på 1 så tänkte de borde att det borde komma vatten i någon cylinderJa de har såklart hänt att man får in snö i någ cylinder. De största problemet med detta insug är att de packas igen snö i panelfiltret så motorn surar ner sig totalt och släcker minst ett stift. Ägare får ha med sig en kasse med stift när de ska ut i pudersnö. men i ditt fall låter de som den dummar sig även utan djup snö åkning eller?
Jaha de har med snö att göra eller kan du locka fram problemet på hårda underlag utan snösprut över luftintaget?Ja, just nu är det ju inte mycket snö. Men den går på en ibland iaf men det händer oftast när det kommer snö över huven och då går den på 1 så tänkte de borde att det borde komma vatten i någon cylinder
Har aldrig hänt på något spår än är bara då man är utanför och jag har 4 skruvar som håller huvenJaha de har med snö att göra eller kan du locka fram problemet på hårda underlag utan snösprut över luftintaget?
Ja två under a-armarna och under frontbågen in i huven2 längst bak och 2 ovanför a-armarna?
Allt sitter som det ska men min tanke är att trä mesh över gasspjäll?Det sitter väl nån form av tätning mellan huv/luftburk. Är den hel och på plats? Luftintag helt?
Snö/vatten i motorn är inte bra. En skärning kommer som ett brev på posten.
Kör bara puder och allt ser bra ut den kan ipricip bara ta in snö genom luftburken just nu.Den suger in luften bredvid styret, är näten hela där/på plats??
Om allt är OK i övrigt med kanal, Muff så ska det bli tätt.
Men tror inte org nät är mesh, så om du åker mycket puder så kan det vara ide sätta mesh och testa.
Skickat från min E5823 via Tapatalk