M800 bluddrar lite vid gaspådrag

Andersson88

Medlem
30 okt 2013
6
0
1
Har en m800 som bluddrar lite vid fullt gaspådrag, nån som har nån aning ? Vid gaspådraget så menas att maskinen står still, måste typ mjölka upp varvtalet tills den går bra

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Har bara hunni prova min xf 800 en bit än, men noterade att den var snålboggig i mellanregistret, satt i en power commander 5 och fick en mapp av oktan i ösd där den va fetad i mellan. Problemet försvann och gassvaret vart betydligt bättre, har även reagerat på det som nämns, att direkt från botten finns en fetbogg, kan hända man kanske borde ta en titt på det å.

Har ni möjligtvis rullat sakta utför med motorn igång när denna fetbogg uppenbarar sig?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Spelar ingen roll om jag rullat utför, stått uppåt. stått i skrå.. Stått på plan backe så har denna fetbogg uppenbarat sig...

Hur blir det med garantin om man skulle sätta dit en PC och ändra soppan ?

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Undra hur svårt det är att få tag i 12:ans mapp igen, jag vet att det varit uppe förut men med rätt verktyg borde det ju gå att tanka ur programmvaran från en som har den mappen. Jag va ju nöjd med den mappen och fick en smärre shock hur illa skotern började gå efter uppdateringen

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Borde ju gå tycker jag.. Sen tycker jag ju att ÅF borde väl ha 12ans mapp liggandes nånstans också?

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Hmm ok, är det om du trycker 100% från tomgång eller om du bara "gör en rivig start" 50-70%" gas?
Måste ut å känna lite mer för å se om jag får samma i min, kan hände man får ta bort lite soppa i botten på lite högra tps värde isf. Kan säkert vara fet på wot över hela registret.

Verkar lugnt med garantin, har själv en bra kontakt med min handlare då vi även pratat en del mappning. Dessutom är det hittills bara pålagt soppa i min mapp, kan man även korrigera bort en fetbogg så bara gassvaret förbättras har man inte heller satt maskinens liv på spel, anser både dom och jag :)

Maskinen vaju inte gratis heller dessvärre, sånna här boggar ska ju inte få finnas på en modern och relativt bastandt motor..

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har varit både och.. men mest mellan 50-100% gas så har den mest uppenbarat sig enbart från tomgång dvs.
Är rätt så störande om man måste slänga skotern i skrå för att komma runt ett träd och skotern boggar sig.. Har flygit av 2-3 gånger pga det..

Nä dom är ju inte gratis och min ÅF verkar inte försöka göra nånting åt det heller (dom har varit så flera år) var ända svaret jag fick.. Iaf av mekaniken.. Är rätt så jävla störande.. Under en hel dag ute i skogen hinner man bli rätt irriterad flera gånger pga det där..
Dock kändes det dumt att kasta ut 2-4000 på en PC för att det egentligen är ÅF som borde fixa detta och inte jag..

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Surt om åf inte bryr sig, man är ju deras kund..
Men är du säker nu att vi inte pratar om samma bogg?
Det jag kände i min var i gränslandet låga-mellanregistret när man klämde till distinkt på gasen, men det var en snål bogg, som riktigt döda gassvaret. Lyckades hitta igen den punkten några gånger bara, men upplevde även att hela mellan kändes och lät snål.

Med pc5an å nya mappen är det helt borta, gassvaret å kanon och motorgången känns å låter bättre.
Då är det alltså pålagt soppa från ca 3000rpm på 2% tps till ca 40%
Men om de ligger en fetbogg där å ruvar också så ska jag prova leta rätt på den som sagt, surt om man ska behöva reta sig på sin nya skoter :)

Helt klart känns det bakvänt å köpa eftermarknadsdelar för att få en org skoter att gå som dom ska, men ja tänkte att äre de som krävs så äre lika bra att ta itu me det på en gång :)

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Man kan ju undra vad ac tänkte? Har ju aldrig varit problem med den här motorn. Ge den en perfekt mappning från fabrik direkt.

Sent from my C5503 using Tapatalk

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Haha man har ju inte bara en gång glidit utför en brant å brytit ikull skotern gett full å kastat sig själv över styret då skotern står pall å låter böööö, hyffsat pinsamt och lite röd om kinderna tittar man sig runt och hoppas ingen ekorre såg vad man gjorde

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Haha nä det är ju märkligt. Fick ja sätta en spänn så skulle jag tro att det är avgaskrav med i bilden bortifrån staterna. Dom ligger säkert på gränsen att få klara tillverkningen några år frammåt, kan tänka mig att dom måste snåla dom i mellanregistret där vanlig "svenssonåkning" förekommer på långturer å dyl.
Botten å topp lär vara fritt å då är dom på den feta sidan istället, iaf i sverige. Nån som vet om dom har samma problem i staterna? Inte pluggat på någe på den fronten själv :)

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Jag har en -13 och har inga boggningar alls i något läge. De enda är att när man plågat den länge så kan den vara svårstartad. Men håller man bara in gasen så startar den alltid på första rycket.

Fick för mig att -13 och -14 skulle ha samma mapp, minns att jag läst de någerst. Men de kan ju mycke väl vara fel..

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Vi har monterat 1,5-2 graders tändkil och ställt in TPSen bättre.
Även behållt 12 mapp.
Då får man bort mkt av boggarna