m800 startar inte

troj

Aktiv medlem
30 nov 2014
52
0
1
norrland
Skulle köra av skotern från släpet idag efter ett par dagars fiskörning i stugan. Den har alltid startat på första eller andra draget men nu startar den inte. Har gått hur bra som helst. Vad kan vara knas?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Om du körde den på öppet släp så har någon kontakt samlat på sig vatten som frusit. Dra in den i varmgarage i några timmar så funkar den sen.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Mitt tändningslås slutade funka förra vintern, drog ut kontakten och den funkade. Verkar ha torkat upp över sommaren... :)

troj

Aktiv medlem
30 nov 2014
52
0
1
norrland
Hur kopplar jag lös tändningslåset? Den stod på kåpsläp, dock så har det gått från -5 till +1 grad.
Kan det vara stiften?har haft lös dom och rengjort men ingen skillnad.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Kolla så det kommer soppa ur pumpen. ta lös en slang och dra några drag i snöret

troj

Aktiv medlem
30 nov 2014
52
0
1
norrland
Gav lite gas o då hoppade den igång direkt. Måste ha blivit rejält sur...nu har jag nya stift iaf. Men skumt att det blev som det blev för har säkert dragit 40drag inna iofs med gammla stift...

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Fick sådär på min xf jag hade, hade fraktat den på släp 10 mil för att köra, kom fram och den var tvärdöd vägra starta alls.. Less vart jag och for hem igen bytte stift och hoppa igång direkt.

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
var med om samma på min HCR, någon som har en teori ? en insprutare ska väll inte kunna bli sur av att hoppa runt på ett släp ? Förgasare har jag sett kan få "självsug" men att en ny maskin ska bli sur av att skumpa runt på ett släp ??? låter lite märkligt , fukt kring en spridare som fryser så att den inte stänger ordentligt är väl det ända jag kan komma på. Någon med någon intressant teori ????

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kallstart i garaget, kort tur upp på släpvagnen för att sedan stänga av maskin. Kan räcka för att den ska bli lite sur och ej starta vid nästa försök. Har varit med om det på några olika maskiner.
Full gas samtidigt som man drar hjälper nästan alltid!

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Enda möjligheten jag kan tänka mig till att en motor med insprutning surar ner sig när den står avstängd på en släpvagn är, om den har vakuumstyrd bränsletryckregulator och membranet i denna är trasigt så att bränsle kan ta sig till ena insugningsporten via vakuumslangen.

Men rent allmänt brukar det inte vara lyckat att stänga av en nyss kallstartad motor innan den är någotsånär varm. Låt den gå på tomgång tills topparna känns ljumma, tills termostaten har öppnat, tills den har slutat vitryka om avgaserna eller (om den har insprutning och stabiliserad tomgång) tills den har gått ner till normalt tomgångsvarv.