M8000 -14 dog under körning

myrann

Rookie sledder
26 nov 2017
5
0
0
Tjena!

Första inlägget här så var snäll med mig! :bigsmile:

Var ute på en premiärtur i helgen med skotern men tyvärr slutade det i en bogsering. Bor i Luleå och vi hade inte jättemycket snö men vi var giriga på att ta oss ut. Hann köra cirka 15-20 min med kortare pauser däremellan utan isrivare i.

Plötsligt börjar skotern blöddra och den dör. När jag försöker dra igång den är den svintung att dra i och vill inte starta. Bogserade tillbaka den till garaget och ungefär 30 min senare provade jag dra igen och då kändes det som vanligt och skotern startade och gick utan problem.

Min egna gissning är inte att den blev överhettad eftersom det var inte tung körning. Jag hann aldrig märka om den varnade för det men det känns som att jag borde ha sett det. :whistle:

Nu är jag lite desperat och jag undrar om nån av er har en gissning vad jag ska leta efter i helgen?

Tacksam över alla svar!

Mvh Myran
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Hej!
Det låter nästan som om den värmenöp när du beskriver symptomen. Då brukar motorn dö för att sen vara tung och dra alt. nästan stumt för att sen när motorn/kolven svalnat kuna dra igång som vanligt.

Om så är fallet är det kolven och cylindrarna som kan ta skada och som du bör slänga ett öga på. Har du tur så kan du klara dig utan skador.

När det värmenyper är det ofta att kolven sväller fortare än vad cylindern gör och då fastnar. Därför behöver inte motorlampan lysa tänker jag eftersom det inte finns någon tempgivare till kolvarna utan endast till kylarvätskan.
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Skulle ta lös avgasportarna och tändstiftet för att lysa in genom tändstiftet å sedan kolla genom avgasporten. ser du skador på kolven så är det som Graesvik säger.
 

myrann

Rookie sledder
26 nov 2017
5
0
0
Tack för era svar, uppskattar det! :amuse: Ska ta en titt i helgen. Håller tummarna att det inte är några större skador. :eek:hwell:
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Tack för era svar, uppskattar det! :amuse: Ska ta en titt i helgen. Håller tummarna att det inte är några större skador. :eek:hwell:
om det är något trasigt kan du bara skicka till mig, har grejjer hemma så vi skulle kunna göra byte på ev cylinder. :)
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Kan det ha varit ispropp i bränsletillförseln som orsakade en lätt nypning eftersom kylvattentempen inte varnade? Kanske i med lite k-sprit eller t-röd i bränslet inför kommande körning.

Ändå bra att kolla om något mekaniskt verkar tagit skada.
 

myrann

Rookie sledder
26 nov 2017
5
0
0
Bra att veta Stenmanracing! Tack för omtanken. Jag hör av mig i så fall! :bigsmile:

Tack för tipset henrico! Jag provar det. Hur mycket T-röd på ett ungefär om man tankar fullt?
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Tanklocket är en väldigt vanlig bov på dessa, av någon anledning sätter kulan sig så att det inte kan passera luft igenom, går att pillra upp locket å rensa, blir samma symptom förutom att den inte blir mer tungdragen, dock blir man ju förvånad då dom inte startar på 2dra draget så 4e draget kanske känns tungt:) kolla kolvar genom yröret kan ju vara en ide dock
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
857
113
Kramfors
Bra att veta Stenmanracing! Tack för omtanken. Jag hör av mig i så fall! :bigsmile:

Tack för tipset henrico! Jag provar det. Hur mycket T-röd på ett ungefär om man tankar fullt?
Ispropp är nog nästan omöjligt att få nu med etanol i bränslet som de är i dag. De behövs ytterst lite rödsprit i en tank för att lösa en ispropp typ en kork duger men du kan hälla i flera dl om du vill de gör ingen skada.
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
262
3
18
Storuman
Hur långt har den gått?
Är primärvariatorn i bra skick eller kan den ha fastnat och låst fast remmen?
 

myrann

Rookie sledder
26 nov 2017
5
0
0
Liten uppdatering såhär efter helgen!
Kollade igenom kolv och cylinder å allt ser bra ut! Ska prova slå i ny soppa (98-oktan) i helgen med en skvätt T-röd och se om det blir någon skillnad. Har även fyllt på oljan eftersom det var väldigt lite kvar (kan det ha triggat att den dog?).

@Erik G - Skotern har gått just under 300 mil så det är snart dags för service. Ska se om det blir några bekymmer i helgen när vi ska ut. Har inte lagt märke till något speciellt gällande primären, vad ska jag titta efter?
Är väldigt grön när det kommer till motorer rent generellt men har fått hjälp av händiga polare, de kör däremot BRP så de är inte någon större erfarenhet av Arctic.

Tack för alla svar så här långt!