M8000 Limited eller XF8000 Limited?

Mavericko

Medlem
9 mar 2015
20
1
1
Boden
Jag har tänkt beställa en 2016 Arctic och som titeln säger står jag i valet och kvalet mellan en M eller XF. Jag tänkte först på en M8000 men då mycket av min körning är med vännerna efter leder å för å fara ut och grilla osv, och på hård underlag kanske M variantens kammar inte är de optimala. Är dock mycket nybörjare och ber därför om tankar och synpunkter på detta!

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Hade en ny 14 m8000 med enbart 66mm kammar och jag hade aldrig problem med varmgång, sen har du isrivare också som hjälper otroligt mycket! Så tror inte du kommer ångra dig ifall du köper en M :)

Mavericko

Medlem
9 mar 2015
20
1
1
Boden
Vad bra! De var dock inte varmgången som jag oroade mig om. Snackade med AB Nian från Älvsbyn igår å dom sa nya M8000 har 76mm kammar! Jag tänkte aldrig på kammarna på annat än hur dom tar sig i lössnö, men en släkting påpekade att me sånna kammar kanske mattan tar mycket stryk om man kör på hårt? Eller är de inga problem alls?

Reactions: Mr snow

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Jag säger XF.

1. Vad kör dina vänner du kör med ? Kör dom M , Summit, RMK etc. Då är det helt rätt att gå på en M. Kör dom kortare maskiner så du skulle få längsta maskin då väljer du fel med en M.

2. En M är ganska oduglig på led. Den saknar lite fjädring för att gå höra hårt. Sedan får man jobba den hårt för att kunna hålla tempo som kortare maskiner lätt gör. Inkl XF.

Jag har kört en del led men min M800 -12 med 57mm (2,25) det fungerar men den måste jobbas relativt mycket för att hänga på kortare maskiner. Nu när M modellen Ltd fått 75mm (3") kammar och än smalare framvagn så har den har den än mindre att göra på en led. Jag skulle säga i direkt nödfall.

En XF med 57mm kammar och 141" matta som är klart bättre efter led. Räcker ganska långt i lössnön.

Mavericko

Medlem
9 mar 2015
20
1
1
Boden
De varierar lite med vad dom jag kör med har. Dom jag kört absolut mest med har en touring skoter, dom leker inte mycket i lössnö ;) Sen äre ett gäng där de varierar mellan korta och långa, touring och lössnö osv. Men satsar nog på en XF då! Tack för hjälpen!