Mach 1 går varm - problem med kylningen

urk

Medlem
1 apr 2012
18
0
1
Har en Mach 1:a som går varm nästan direkt man startat igång den. Kylpaketet i boogien blir inte varmt, vilket tyder på att vätskan inte cirkulerar som den skall. Har fyllt på med glykol och öppnat på luftskruven vid termostaten och det bubblar upp lite vatten.
Har även tagit lös termostaten och spolat under varmvattenkranen och då öppnar den, så rimligen är den ok.

Skotern har stått i ett år och det var nu när jag precis provade den för säsongen som jag märkte detta. Fungerade bra förra vintern.

Någon som har någon idé eller tips på nästa åtgärd?
 

urk

Medlem
1 apr 2012
18
0
1
Ja, verkar som att den fungerar eftersom det bubblar när jag öppnar luftskruven. Har parkerat skotern i en snödriva så att den lutar och toppen ligger högt.
Om vattenpumpen verkligen fungerar vet jag väl i och för sig inte men det borde inte bubbla upp kylvatten annars.
 

urk

Medlem
1 apr 2012
18
0
1
Nu har jag fyllt på med mer glykol och luftat på luftskruven. Fyllt och luftat, fyllt och luftat. Men fortfarande går motorn varm. Mätaren går upp precis direkt man startar motorn, även om den är kall.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Låter som att vattenpumpen är trasig. Inte så att du kopplat bort den separata smörjningen av olja och blandar direkt i tanken?
 

urk

Medlem
1 apr 2012
18
0
1
Nej, jag kör fortfarande separatsmörjning. Har det någon betydelse?

Vad jag förstår sitter vattenpumpen längst ned i motorblocket på Mach 1:an. Vet någon om jag kan kontrollera funktionen på denna på något enkelt sätt? Hur vet jag att den är trasig/inte trasig? Har ingen större lust att börja ett stort projekt att försöka byta den om jag inte vet att det är den som är trasig.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Nu har jag fyllt på med mer glykol och luftat på luftskruven. Fyllt och luftat, fyllt och luftat. Men fortfarande går motorn varm. Mätaren går upp precis direkt man startar motorn, även om den är kall.
Mätaren går upp direkt när du startar den?
Du har inte fel på mätaren eller givaren då. Har du kört motorn riktigt varm och kännt på den?
Eller litar du på mätaren?
 

urk

Medlem
1 apr 2012
18
0
1
Ja, mätaren går upp direkt. Men sensorn sitter på toppen så om denna inte får kylning så är det förståeligt att den går upp direkt, då inte kylvattnet cirkulerar runt. Kör jag motorn ett tag så blir toppen väldigt het (vill inte köra den för länge så att den värmenyper).
Att cirkuleringen inte fungerar bekräftas också av att kylpaketet under boogien inte blir varmt.
 

urk

Medlem
1 apr 2012
18
0
1
Jag tog lös ena slangen och blåste med munnen genom. Det kom då ut glykol i andra änden men jag provade inte att blåsa igenom hela systemet. Har också funderat på om det är stopp men tanken om blåst topplockspackning slog mig också. Vet inte hur symptomen på detta ter sig på en skoter, kommer bara ihåg att min gamla Renault 5 som jag ägde för 20 år sedan kokade då topplockspackningen hade blåst.
Det är fart i motorn i övrigt men jag har ju inte vågat köra några längre sträckor.

Någon som har något tips på hur man kollar om pumpen är ok eller ej?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Och så den intressanta frågan: Vad är det för årsmodell på maskinen?
Det är ganska vettigt att uppge det direkt så kan det vara lättare att hjälpa. Mach 1 har ju hängt med ett tag som namn.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

urk

Medlem
1 apr 2012
18
0
1
Har tagit bort luftskruven på toppen av termostatkåpan. Då sprutar det kylvätska, vilket tyder på att pumpen fungerar. Dock kan jag inte avgöra om det är tillräckligt tryck, t ex om pumpen skulle ha dålig funktion.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag skulle gissa på att givaren är paj.

Plocka ur termostaten och starta den utan. Kylaren ska ju då bli varm lika fort som motorn.

Plugga även tillfälligt återcirkulationen till behållaren. Vill minnas att mach z 800 trippeln saknar termostat och slang från termostathus till glykolbehållaren.
 

urk

Medlem
1 apr 2012
18
0
1
Nja, givaren är inte paj. Det har jag konstaterat genom att blocket blir väldigt varmt. Normalt skall man ju kunna lägga handen på toppen men det går inte om jag kör den lite för länge.

Jag har ju också kollat termostaten genom att spola den i varmvatten och se att den öppnar. Dock har jag inte provat att starta utan termostat.