Mach-Z ( 1994 ) Som inte vill gå... ?

alias

Aktiv medlem
8 nov 2006
68
0
6
Trollhättan
Som rubriken lyder, så startar inte skotran. Körde nån mil efter leden och busade lite i djupsnön, då gick den hur fint som helst. Stängde av den för att snacka lite, sen när ja skulle ha igång den igen, så gick den bara i kanske 2-3 sekunder, sen bara dog den och tände inte alls.

Jag skruvade ur stiften och kikade men dom va ganska torra, kollade även gnista på stiften och gnista va det, men eftersom den inte verkade få nån soppa, så hälde jag i en skvätt bensin i varje cylinder, för att se om den skulle tända då, men den va stendöd. Provade att byta stift också, men ingenting hände.
Slutade med att jag fick bli bogserad hem.

Vad kan det vara?
 

Shamrock

Medlem
27 jan 2007
36
0
1
Sv: Mach Z-94 startar inte

Jadu jag har i princip fått samma problem nyss med min formula mx 91, har misstankar om att det är nått el-fel som ligger bakom..inte ens lyset tänder när jag försöker dra igång den, gjorde det först men inte längre :(
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Sv: Mach Z-94 startar inte

har du gnista på alla stift?? Kan vara svårt at få den att tända annars.. Sen kan säkert cdi-boxen vara trasig så den tänder vid fel tidpunkt eller inte ger tillräckligt med ström.. eftersom du har inbygda kondare i boxen så kan det vara så att kondingen är väck i den och det kan vara tillrävkligt för att ge en liten gnista men kanske inte tillräckligt eller att den tänder fel som sagt.

Hoppas det hjälper!
 

Steffo

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Sv: Mach Z-94 startar inte

Hej har du kollat nödstoppen :confused: Fick byta på min då hatten var lite för stor så att den inte hålls inne.:D
 

alias

Aktiv medlem
8 nov 2006
68
0
6
Trollhättan
Sv: Mach Z-94 startar inte

Shamrock skrev:
Jadu jag har i princip fått samma problem nyss med min formula mx 91, har misstankar om att det är nått el-fel som ligger bakom..inte ens lyset tänder när jag försöker dra igång den, gjorde det först men inte längre
Jag har inte kikat om lyset lyser, när man drar. Ska kolla idag.

har du gnista på alla stift?? Kan vara svårt at få den att tända annars.. Sen kan säkert cdi-boxen vara trasig så den tänder vid fel tidpunkt eller inte ger tillräckligt med ström.. eftersom du har inbygda kondare i boxen så kan det vara så att kondingen är väck i den och det kan vara tillrävkligt för att ge en liten gnista men kanske inte tillräckligt eller att den tänder fel som sagt.

Hoppas det hjälper!
Jo jag har testat gnistan på alla stift och provat bytt alla stiften, men ingen skillnad.

Hej har du kollat nödstoppen :confused: Fick byta på min då hatten var lite för stor så att den inte hålls inne.:D
Jo en kompis stod och höll in den, samtidigt som jag drog, så ja tror inte de ska vara den som det är fel på heller.

Funderar på om det verkligen kan vara nått med tändningen, för stiften va ju torra? Men om den inte får soppa, så tycker man att den borde tända om man "snappsar" i varje cylinder, men den är stendöd.
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Sv: Mach Z-94 startar inte

jo nog borde den tänt på en skvätt i cyllarna men du kan ju ha haft otur så att den helt enkelt inte tände bara.. kanske bara att prova igen.. :/ inte för att jag tror att du inte redan provat ett flertal gånger dock.. men eftersom den dött så hastigt så utesluter det ju en del fel angående att den inte får bränsle. Då kanske pumpen har lagt av. men då borde den väl gått lite längre än 2-3sek innan den dog igen..
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Sv: Mach Z-94 startar inte

Vet inte om kan vara samma fel men du bör kolla cdi'in... I slutet av förra vintern så var farsan o jag ute o åke så när vi kom ner på isen, så såg jag att han ville pröva hur långt efter han skulle bli med sin (lynx 5900) så jag tryckte till på gasen så jag kom om sedan höll jag 3/4 gas kanske och plötsigt bara dog den tryckte full gas och bromsade fast bandet ifall den skulle ha nöppe. Jag prövade att rycka i startsnöret och till min förvåning så snurade den runt men startade inte bara tände till så vi bogserade hem tog in cdi'n och lade på panna prövade dan efter och den startde, så pröva att byta cdi'n kanske.
 

alias

Aktiv medlem
8 nov 2006
68
0
6
Trollhättan
Sv: Mach Z-94 startar inte

jo nog borde den tänt på en skvätt i cyllarna men du kan ju ha haft otur så att den helt enkelt inte tände bara.. kanske bara att prova igen.. :/ inte för att jag tror att du inte redan provat ett flertal gånger dock.. men eftersom den dött så hastigt så utesluter det ju en del fel angående att den inte får bränsle. Då kanske pumpen har lagt av. men då borde den väl gått lite längre än 2-3sek innan den dog igen..
mm jag har testat flera gånger idag också, med soppa i cylindrarna, men inget händer. Testade med startgas också, men ingenting.

Vet inte om kan vara samma fel men du bör kolla cdi'in... I slutet av förra vintern så var farsan o jag ute o åke så när vi kom ner på isen, så såg jag att han ville pröva hur långt efter han skulle bli med sin (lynx 5900) så jag tryckte till på gasen så jag kom om sedan höll jag 3/4 gas kanske och plötsigt bara dog den tryckte full gas och bromsade fast bandet ifall den skulle ha nöppe. Jag prövade att rycka i startsnöret och till min förvåning så snurade den runt men startade inte bara tände till så vi bogserade hem tog in cdi'n och lade på panna prövade dan efter och den startde, så pröva att byta cdi'n kanske.
Får prova skruva bort den å torka den över natten kanske.

Idag har jag lossat på alla förgasarna och där innanför va det väldigt blött och efter lite slitande i snöret, så va även stiften rätt blöta. Har kollat gnistorna på stiften och jag tycker att det verkar som att det kommer gnista ibland och inte ibland:confused:.. Slipade av det värsta från stiften och öppnade gnistgapen lite, och då helt plötsligt hoppade den igång i kanske 1 sekund, sen dog den igen. Det ända livstecknet jag märkt på kanske 70 drag.
 

alias

Aktiv medlem
8 nov 2006
68
0
6
Trollhättan
Sv: Mach Z-94 startar inte

Fresten, kom på att om det finns nån runt Arvidsjaur som har en likadan cdi-box, så skulle det vara riktigt ball om jag skulle kunna få prova med den boxen i min.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Sv: Mach Z-94 startar inte

Tror på cdi'n ja. precis som din tände till och ville igång men icke, startgas gick ändå inte kollade gnistan jora den var där men väldigt svag så man knappt såg den ibland.
 

alias

Aktiv medlem
8 nov 2006
68
0
6
Trollhättan
Sv: Mach Z-94 startar inte

Tror på cdi'n ja. precis som din tände till och ville igång men icke, startgas gick ändå inte kollade gnistan jora den var där men väldigt svag så man knappt såg den ibland.
Låter ju som samma problem.

Men kommer nån på nå annat, så kom med förslag.
 

Shamrock

Medlem
27 jan 2007
36
0
1
Sv: Mach Z-94 startar inte

Ja vi har samma skumma problem...ibland får min bensin o ibland bara på ett av stiften, och gnistan finns där...fick tips av en mekaniker o kolla kompen i cylindrarna genom lägga ett finger över hålen o se om det åker bort...fingret lyfter men inte sådär våldsamt mycket..men som sagt cdi:en måste jag prova med.
 

alias

Aktiv medlem
8 nov 2006
68
0
6
Trollhättan
Sv: Mach Z-94 startar inte

Har konstatrat nu att den får soppa iaf. Jag tog in cdi-boxen över natten och torkade den. Idag när jag provade, så kom det ingen gnista alls längre, den fanns där förr iaf, men nu va det inget alls. Misstänker att det är den som trilskas.

Någon som vet på vilka årsmodeller den boxen användes? Va det 94-97? Är det några andra modeller som har samma box?
 

alias

Aktiv medlem
8 nov 2006
68
0
6
Trollhättan
Sv: Mach Z-94 startar inte

Tror på cdi'n ja. precis som din tände till och ville igång men icke, startgas gick ändå inte kollade gnistan jora den var där men väldigt svag så man knappt såg den ibland.
Va va det för skoter du hade de här problemen med?
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Sv: Mach Z-94 startar inte

Det bör vara den här.. Någon kanske kan bekräfta som vet säkert.. Finns hos jofrab.se


Art.nr +01-143-42

Inge kul med 800:- dock då du inte är säker..
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Sv: Mach Z-94 startar inte

Va va det för skoter du hade de här problemen med?
Ski-Doo Mach1 -91 och eftersom att cdi'n påvärkades av att du torkade den så är risken nog stor att det är den rätta mig om jag har fel...
 

alias

Aktiv medlem
8 nov 2006
68
0
6
Trollhättan
Sv: Mach Z-94 startar inte

Det bör vara den här.. Någon kanske kan bekräfta som vet säkert.. Finns hos jofrab.se
http://www.jofrab.se/commercePortal/showImage.aspx?rubrik=sko04CDIBoxar&refRubrik=&picturepath=plus01-143-42&x=500&y=500&show300=yes

Art.nr +01-143-42

Inge kul med 800:- dock då du inte är säker..
Nä precis. Jobbigt att shoppa nytt och chansa.

Hörde nån sa att det kunde vara startorn också? Hur kan man mäta upp den på min skoter?
Någon som vet om man kan mäta upp cdi:n på nått sätt?
 

alias

Aktiv medlem
8 nov 2006
68
0
6
Trollhättan
Sv: Mach Z-94 startar inte

Ski-Doo Mach1 -91 och eftersom att cdi'n påvärkades av att du torkade den så är risken nog stor att det är den rätta mig om jag har fel...
Okej. Jo det känns som att det skulle kunna vara det.

Har hört att det skulle kunna bli bättre om man lägger cdi:n i frysen nån timme. Kan det stämma och isf varför:confused:
 

alias

Aktiv medlem
8 nov 2006
68
0
6
Trollhättan
Sv: Mach Z-94 startar inte

Idag ringde ja runt till massa skotermekaniker och hörde efter vad dom trodde att det kunde vara, och en sa att det nästan säkert va cdi-boxen och några andra sa att det skulle vara hög, eller lågvarvsspolarna.

Efter lite mera ringande, så fick jag tag på en som hade lite uppgifter om vilket motstånd det skulle vara i dom här spolarna.

Så jag åkte ner till garaget och mätte och det verkade vara som det skulle, så jag provade att starta igen oh då hoppade den igång på första rycket, men vill bara gå på 2 cylindrar på låga varv, men på högre så går den på tre. Ska ut och bränna ur den lite å se om det blir nån skillnad, å kanske införskaffa nya stift.

Lite jobbigt att den bara hoppade i gång sådär utan att jag gjort nått speciellt.
 

Matsa741

Semi PRO sledder
28 dec 2006
48
0
0
Kiruna
Sv: Mach Z-94 startar inte

Om du ska byta cdi så hör efter med skrotarna där bör du hitta en för halva nypriset. det kan vara en bra ide när man är osäker på felet