Magnapull Rave 800 -02

rille77

Medlem
5 dec 2008
44
0
1
Västerbotten
Har problem med magnapullen på Rave´n.
När skotern är kall så är det inga problem att rycka i snöret.
Men när den blivit varm så greppar inte klacken????
Har bytt själva klacken då jag misstänkte att den var nernött men det är samma sympton???:hmmmm2:
Är det någon som har nån ide vad det kan vara för fel???
:eviltongue:

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
har samma problem på min summit! men om man snärtar till snöret så den åker ut snabbt "svårt att förklara" inte alls hårt bara så snöret åker ut fort så greppar min klack iaf. men de är sjukt störande :p

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Problemet ligger i att klacken som ska greppa in bar gör det längst ut, kan avhjälpas rätt bra om man tar lös den gulkromaterade startdelan från svänghjulet , monterar sedan vanliga planbrickor 1 eller 2st så att du distanserar ut den och du får då bättre grepp.

rille77

Medlem
5 dec 2008
44
0
1
Västerbotten
Aha... Alltså att lägga brickor mellan svänghjulet och den mässingformade "skålen"??? Det blir luft mellan svänghjul och "skål"??
Förstår inte vad det blir för skillnad bara?? Det blir ju samma avstånd mellan "skålen" och "plastbrickan" med klacken ändå???
Men det är ju ett lätt ingrepp så jag skall prova det.

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
ingen annan som har något tips? har läst dom flesta trådar om magnapull problemen på rotax800, men aldrig fått något riktigt svar på vad man kan göra så att magnapullen funkar som den ska! eller de kanske inte finns någon lösning på problemen?

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Har du eller någon glömt montera den plattan som ska sitta mellan startkransen och magneten ?

Bounty

Välkänd medlem
9 dec 2007
122
0
6
Avesta
En ny kostar ca 1200:- om jag inte minns helt fel, köpte en ny till min Rave 800 -02 förra året. Ifall du inte får ordning på det.

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jag tog isär den (så mycket det gick) och tog bort fettet, smörjde sedan med fin olja istället.
Jag blev då av med problemet.
Tyvärr fick jag göra om det efter drygt ett år, men det var iaf gratis:)

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
nej allt är där. tog oxå isär de mästa och gjorde rent. men men det funkar bara inte motorn blir till räckligt varm så man får väl leva med det. :p

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Vad som blev monterat på senare modeller var att distansringen mellan motor och magnapull blev senare urfräst mellan bulthålen så att man fick mer ventilation till utrymmet vid magneten.
Sedan monterades en extra aluplåt på värmeskyddet till ljuddämparen, sedan har ju rotax också gjort om sina starter i några omgångar men ej lyckats att få till dem 100% i allafall.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Schimsa ut plåtkorgen 4-5mm från svänghjulet och prova med en ny klack, och köp inget pirat! Rotax original är det som gäller. Sitter ju en vit plastbricka innanför den röda, se efter så den är OK. Kan vara vettigt att byta den i samma veva då den styr hur långt ut klacken ska gå.