Magnapullstart

Mackvack

Medlem
29 sept 2008
10
0
1
Örnsköldsvik
Tja! Dragstarten på min Edge X 700 -03 vill inte funka ibland, den krokar typ inte i, släpper man tillbaks den så funkar det till slut. Nån som vet nåt däri som brukar pajja? Då kan man köpa hem det innan man river med tanke på levtid på vissa skoterdelar :afraid:

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Säkert klackarna som börjar vara slut..... bara öppna upp och titta.... Och sen som mogge.n skriver rengöra allt!
Brukar inte vara dyra saker till magnapuller.... finns ofta renoveringskitt till dem för några hundringar

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Ett tips i förebyggande syfte för att inte få problem med dragstarten är att hålla i handtaget då skotern gått igång och låta snöret löpa in igen medans man håller snöret lite sträckt, alltså att man inte släpper det bara på engång.

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Ett tips i förebyggande syfte för att inte få problem med dragstarten är att hålla i handtaget då skotern gått igång och låta snöret löpa in igen medans man håller snöret lite sträckt, alltså att man inte släpper det bara på engång.
Tror inte jag har så stor betydelse men därimot när man ska dra igång skotern så drar man ut snöret lite och känner så att den tar fast sen drar man.. endel rycker ju direkt och det borde slita mer tycker jag.....

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
Jo precis alltså att när man drar så drar man ut snöret till " Första kompet" och sen kan man slita.

Jag brukar alltid vid kallstart dra ut snöret sakta 2 gånger. vet ej om det gör något men jag tycker att det bör "mjuka" upp magnapullen litegrann?

600xcsp

Aktiv medlem
16 jan 2009
50
0
1
Finns inte mycket i magnapullen som kan pajja, troligtvis så går den tungt pga att den är skitig inuti.

Skulle kunna vara friktionsplattan som pajjat men inte ens det borde ställa till problem...

Låter det inte på något speciellt sätt när du drar, rotationen borde göra att det rycker/smäller i snöret när det inte greppar..

Mitt råd är att plocka bort startkåpan och titta, tar ca 40 minuter att ta bort göra rent och montera.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.287
86
48
Övik
Kan vara samma fel som på en polares Edge. Se sprängskiss:

Nr. 6 är gjord i plast, på den sitter en metallpinne, som nr. 4 i sin tur sitter på. Plasten runt denna pinne hade spruckit, vilket gjorde att nr. 4 kärvade och inte hakade i korgen på svänghjulet som den skulle.

Men som sagt, öppna och kolla. Syns direkt vad som är fel. Kan dock vara riktigt klurigt att få tillbaks fjädern..

600xcsp

Aktiv medlem
16 jan 2009
50
0
1
Glömde säga det, försök se till att fjädern stannar kvar i kåpan, drygt att reda ut och montera tillbaka ett stort fjädernystan. :)