Man ska alltså inte köpa över 700cc?

PakerT

Välkänd medlem
14 feb 2009
266
0
16
Lycksele
Efter att läst en massa trådar här i köpråd så känns det som att över 700cc är nått man ska undvika. Att alla märken, mer eller mindre har problem från 800cc och att dom är mycket mindre drifftsäker på alla vis.

Har jag kanske lyckats klicka på precis alla trådar där 800 motståndarna skrivit?

Mvh Patrik
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Arctics "bigblock" motorer ska va bland de skottsäkraste som finns iaf som jag har förstått det.
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Personligen tror jag inte det spelar någon roll om du köper 700 eller 800. Kolla istället skicket på skotern och servicehistorik.
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
tycker det är synd dom slutat med 700 då jag tycker 600 är för litet och 800 är lite för stort enligt mig, iaf för en kortbandare. som sagt 700 the magic number
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Tror som flera andra. Kubiken spelar en obetydlig roll i jämförelse med hur den körts. De som köper en skoter med den värsta motorn (800 var ju störst en gång i tiden) är nog mer gasbenägna än de som köper en mer lagom maskin. Jag har en Rotax 800 -02, och 140 kusar ur 800 kubik tvåtakt är ju egentligen rena traktorn, så trimningsgraden tar knappast död på dem, fast med vanvård kan det gå fort.
 

PakerT

Välkänd medlem
14 feb 2009
266
0
16
Lycksele
Alltså kan man nästan räkna med att en begagnad 800 är mer sönder körd än en skoter med mindre motor?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Beror ju på om du vill köra eller skruva! men kolla på skicket som sagt, och lita på din magkänsla!
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Alltså kan man nästan räkna med att en begagnad 800 är mer sönder körd än en skoter med mindre motor?
Du kan räkna med att en skoter som körts hårdare eller skötts sämre är i sämre skick. Försök att bedömma skicket. Ett bra knep tycker jag, är att försöka bedömma ägaren. Om skotern/motorcykeln/bilen står skitig i ett stökigt kallutrymme med andra gamla lik, eller om den istället står rentvättad i ett prydligt varmgarage kan säga mycket.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Samma som KTM skriver så brukar man försöka höra/tolka på ägaren, HUR han/hon snackar. Ser man att det fattas skruvar här och där eller om det sitter olika skruvar där det egentligen ska sitta lika osv så kan man ju börja fundera om ägaren bara tar det han har och är glad om han får åka istället för att lägga lite kärlek på släden och hålla den i "bättre skick".

Däremot vet ja inte så mycket om just 800 så det kan jag tyvärr inte svara på :)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Alltså, jag tror inte något alls på det här med att 800 är så dåligt.

Har haft 1st 550f (skar tre gånger, visserligen fläktkyld men) 1st 600 - skar 1 gång. Och 2st 800or som fungerat felfritt och dessutom vart helt sjuka att köra! :) Man vill inte tillbaks under 800cc när man väl kört en.

Men som folk säger, det beror helt på hur dom är körda innan också. En tuktad 800 som är dåligt servad håller ju självklart sämre än en fin 600... logiskt?