Mappar till Power Commander 5?????

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Hej på er!
Jag har köpt ett Y-rör och pip (BMP Fat Ass) och Power Commander 5-box till min HCR800 -11. Tänkte köra med originalburken för ljudnivån...

Finns ju en massa olika mappningar på nätet, dels från Dyno Jet, BMP mfl.
Jag laddade hem en map från BMP till datorn för att kika på den (anpassad för Y-rör och Fat Ass-pipan, med original slutburk).
Till min förvåning så adderar mappningen från BMP 25% (från 500-4 500 rp/m) och 22-38% (4 500-7 500), samt 5-19% (7 500-8 500). På alla gaslägen. Att addera upp till 38% känns väldigt fett, men det är klart jag har ju aldrig varit med på någon bromsning och har ingen aning om BFSC på HO-motorn med Y-rör och pipa?
Verkar detta rimligt, eller finns det bättre mappningar där ute? Har någon av er erfarenhet av detta, eller måste jag in och bromsa i bänk för att få det riktigt?!
Hälsningar!/ Martin

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Spontant så låter det lite fett!
Skiljer i mappning mellan olika årsmodeller, bli medlem på dynotech och skicka ett mail med lite info om skoter, trimning, körsätt och höjd över havet( vi svenskar räknas dom som sealevel...), så kommer han att skicka dig nån mapp. Är ju lite viktigt att veta vad man har i ecun så man inte får problem!
Min 12a har jag lagt på en del bränsle i mellanregistret, dom går snålt där orginal!
Samla på dig flera mappar och testa, sen kan man ju jämföra och kombinera ihop olika mappar osv till man är nöjd! (Om man nånsin blir det...)

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
kör med samma kitt till min -12a fast med boysen reeds också, den går riktigt fett på lågvarv och vill till att bluddra lite om man "fiskör" ett längre tag.
Men när man däremot kör hårt och får upp lite piptemp så går den riktigt bra

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Bara att ändra i mappningen, har man en laptop är det ju rätt enkelt att göra i fält. En 2t som går fett och måste "brännas ur" är ju inte kul!
Tycker du den går bra nu så finns det en hel del att hämta i mappningen, dom går riktigt lent och fint med krispig respons när mappningen är bra, std är dom för mager så en pcv kan hjälpa en hel del där oxå, kör själv diablo v-kit, std pipa, kil, pcv och spi burk på min xf och den går faktiskt sjukt bra! Är mkt nöjd med min maskin.

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Sv: Re: Mappar till Power Commander 5?????

Spontant så låter det lite fett!
Skiljer i mappning mellan olika årsmodeller, bli medlem på dynotech och skicka ett mail med lite info om skoter, trimning, körsätt och höjd över havet( vi svenskar räknas dom som sealevel...), så kommer han att skicka dig nån mapp. Är ju lite viktigt att veta vad man har i ecun så man inte får problem!
Min 12a har jag lagt på en del bränsle i mellanregistret, dom går snålt där orginal!
Samla på dig flera mappar och testa, sen kan man ju jämföra och kombinera ihop olika mappar osv till man är nöjd! (Om man nånsin blir det...)
Jag har vid första service uppdaterat ecu:n till nyare mappning enligt servicemeddelande, boggar mm försvann och den känns hur kry som helst. Kör du med PC5 och mappning från Dynotech, eller har du utgått från någon bef.mapp och testat fram själv?!

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jo alla 12or ska ju vara uppdaterade till samma som 13.
Skillnaden i mapparna är framförallt i mellanregistret, på topp är det ingen större skillnad. Jag fick en dragracingmapp från dynotech, den drag enbart ner på topp, rätt rejält oxå, sen fick jag tag i en annan mapp som enbart la på i mellanregistret, så har alltså både lagt till på mellan och dragit av lite på topp, har dock inte testat maskinen i riktigt kall väder än, men att lägga på i mellan är ingen dum idé, speciellt inte när man åker tändkil!

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
kör med samma kitt till min -12a fast med boysen reeds också, den går riktigt fett på lågvarv och vill till att bluddra lite om man "fiskör" ett längre tag.
Men när man däremot kör hårt och får upp lite piptemp så går den riktigt bra
Tackar för svaren!
Om jag förstått dig rätt, så kör du med Y-rör, pipa, BO-reeds och PC5?
Vilken mapp till PC5:an kör du på, eftersom den verkar gå så fett?