Då må jag då säga att det det var bland det dummaste jag hört att det inte skulle vara bättre med extern box om det blir problem av någon form. Spelar ingen roll vilken grej vi pratar om.... bil, skoter, motorcykel så är du ganska säkert körd i garantifrågor på motorn om du ändrat programvaran i ECU. Behöver ju inte ens vara ett problem som relaterar till trimningen, det blir problem med garanti/försäkring ändå.
Maskinskadeförsäkring om du har en sådan efter garantitid gör ju samma analys på verkstad som när fabriksgaranti gäller, och om än nån försöker programmera tillbaka som original så syns alla dessa åtgärder i ECU. Extern förvrängning av signaler så org. boxen tror allt är frid och fröjd så har man då betydligt bättre utgångsläge i en sådan situation.
Ute på fältet så matar MCX-maskinerna bättre oavsett rototester eller annat. Den tysta MCX-slutburken är ju också en riktigt bra grej, låter nästan original. De maptunade maskinerna jag sett har då låtit högt nå jävulskt med allt vad det innebär i dessa skoterhatar-tider från omgivningen. Varför låter de så förhannat högt? Det är då inte fränt på något vis, endast irriterande.