Material i Huven

andalu

Medlem
2 mar 2011
26
0
1
Hej,

Någon som kan berätta för mig vad det är för material i en huv på en Ski-Doo Touring 500 F från -01. Har läst det är skillnad på lagningsmetoden om det är olika sorters plast, glasfiber etc..

Har en spricka i huven som jag tänkte laga men jag måste ju börja någonstans... tänkte ta reda på materialet kan vara en bra start :bigsmile:

Om ngn kan föreslå ett material jag kan laga med så vore det förstås ännu bättre!
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
De flesta huvar brukar ha nån supervetenskaplig komposit, vad jag vet. Brukar vara svårt att laga sprickor som håller p.g.a detta.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Finns ju de som nitar ihop de på något sätt, fast jag tycker det ser förjävligt ut.. Finns ju riktigt bra plastlim/universal lim som kanske skulle kunna fungera? Men köp då ett riktigt bra som härdar så det blir som plast, vet inte om det fungerar men om någon annan gjort detta så kanske de kan bekräfta om det gör det eller ej..
 

andalu

Medlem
2 mar 2011
26
0
1
Jo precis, det är det där med många olika material som det kan vara som förbryllar mig. Och alla lim/plastrenoveringskit fungerar olika beroende på vilken typ av plast man har tydligen. :hmmmm2:

Någon som renoverat en huv på en Ski-Doo från kring -01 som vet vilka lim/plaster som kan fungera?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
En kanske tokig idé är att plastsvetsa det istället, jag tror det inte finns nått lim eller liknande som håller i längden. Har inte provat svetsa en huv men dock en dyna (själva underdelen) jag byggde ihop med olika "feta" plaster med gott resultat.
 

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Helt rätt,alltså svetsning som med plastmattor på golv - eller kanske bättre liknelse är plastdetaljer till bilar.
Har provat svetsning av ett flertal olika plaster - det funkar bra.
MEN... naturligtvis är det inte så lätt bara att svetsa , varför då ? tänker ni då kanske.
Jo ,det svåra är att ta reda på vad f*n det är för sorts plast så att man får tag på rätt tillsatsmaterial.
Jag har nog 4-5 olika hemma.
Lätt när det gäller vanliga bilmärken - har inte en susning i skotervärlden dock.

Kom nu på att om man inte hade tillsatsmedel till sin svetsreparation - sk. svetstråd .
Så skar man en bit från detaljen(osynligt ställe - eller från en likadan detalj)och rengjorde.
Sedan kunde man svetsa - utrustningen är i princip varmluftspistol+munstycke för golvmatta.
 
Last edited: