Material till dynöverdrag?

doffe29

Välkänd medlem
25 maj 2009
156
0
6
Älvkarleby
Ni som gjort egna dynöverdrag (eller lagat de gamla) .
Vilket material har ni använt?? skinn, vinyl, etc..?
Hur har det hållit??
Vart har ni köpt dom?

Tacksam för svar,, nu e de snöstorm här...:)

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Köpte en bit fakeskinn hos den lokala Polaris-återförsäljaren.
Lämnade den samt dynan till morsan och därefter har jag ett perfekt svart dynöverdrag.

Anledningen till att dom hade skinn på Haralds var väl att dom säljer mycket båtar och tillbehör - Dvs det är inredningsklädsel till båtar..
-Mycket bra kvalité på dessa, har användts tidigare till omklädning av fåtöljer och soffor i min närhet, vilka håller än.

Summan av det här är väl att jag har ett Polarisöverdrag på min Ski-Doo?

isyan.tamburaci

Välkänd medlem
10 okt 2009
134
0
6
Luleå
När man fixar till dynan, kan man limma? Isåfall vilket lim är bra att använda. Jag håller på o ska fixa till min dyna, men har ingen symaskin och känner ingen som har det, vill undvika att lämna till tapetserare då det kostar massor.

Jag vill göra det enkelt, behöver inte se så himmla bra ut...men det ska hålla...

Är det nån som testat limma?

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Jag brukar häfta dom i underkant med en häftpistol. kan vara svårt med lim då man vill ha det lite spänt över dynan.

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Häftpistolen är att föredra framför lim. Bytte helt på min gamla John Deere, fick tag på skinn som farsan sydde till sedan spände och häftade vi fast det.

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Det går att sy med dubbelnål i en "vanlig " symaskin. men galonet som tapetserarna använder finns i olika kvaliteer beroende på hur bra det ska hålla i kyla. Men 800kr med material för ett nytt handsytt överdrag är inte så dyrt tycker jag. Lämnade in förrra året.

isyan.tamburaci

Välkänd medlem
10 okt 2009
134
0
6
Luleå
Tja!
Jag har hittat fakeskinn/galon material på ohlssons tyger för 119 kr metern och då är den 140 cm bred också.
Billigt alternativ