Materialval o-ring topplockspackning. ..

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Hej. Ska byta ringarna i samband med kolvbytet i veckan och har mätt upp den inre till 88x2 men vilket material skall man välja?
NBR, EPDM eller FPM/VITON? Viton gillar ju inte varmvatten men är outstanding mot allt annat...

Vad är det för material som original?

Är en Polaris 600 -06

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
Hmm
tror att orginal är att föredra!
eller pirat
men jag har provat att mäta o köpa universal men kan inte säga att det blev riktigt bra direkt,
trots hög kompetens på den son sålde dom!

kan du inte köpa en pirat sotningssats/toppsats du lär ju behöva lite fler packningar typ cylfot.
den brukar inte vara särskilt dyr!

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Hej. Det är så att jag hade allt förutom o-ringarna och dom ser väldigt bra ut MEN jag råkade sträcka en och den tänker ja inte montera igen då det finns risk att den hamnar fel. Vi har förmodligen alla material på hyllan men det är just om någon vet vad original är för material. Av priset att döma så känns det som NBR dock. Ja edpm är ju för varmvatten men ej mot olja så NBR borde fungera. Men jag får i annars ta fram materialmätaren...

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Bor i Uppsala men jobbar i Gävle. Ja det är i huvudsak 2st jag behöver men ja ska kolla på jobbet i morgon annars kan det absolut vara av intresse.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Lägg oringarna o tinner i någ timmar ,häng sedan upp dem på tork så återtar dem normal storlek.

Även om ringen inte vill ligga kvar i spåret pga för kort/lång så är det inga problem om man köper locktites packnings spray. Då blåser man på alla kontaktytor över hela toppen och väntar tills det klibbar bra. då sitter ringen fast i klistret utan problem. Sedan jag började använda packningsklister spray "locktite" så kan jag montera oringar från ww II utan läkage.

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Hej, kan i alla fall delge mig om att materialet som oringarna består av är av materialet FPM/VITON. Mest för att min grundfråga skall vara besvarad!