matta rx1

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Det beror nog lite på vilken modell du har.
Jag har sjäv bytt på en Warrior-04 och där mätte jag att det skulle gå med 38mm utan att kapa i den.
Men med 44:an som jag satte dit så var man tvungen att sätta rondellen i den.
32mm var originahöjden på den maskinen.
M.V.H
/Tobias
 

olarsa

Välkänd medlem
29 nov 2009
106
0
6
Fensbol
okej de ja har är en 05:a men yamaha här hemma sa de va 04 för den va röd. nu sitter de 32 matta på den. hittade
en matta på stenmarksmaskin de va 307-38-44.4 vad behövs å göras för å få den att passa dom sa på yamaha jag måste ta bort dubbskydd eller va de hette.måste jag byta drivhjulen med?
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Ja, du måste bort med dubbskydden.
Det gör du genom att borra bort nitarna på dom två dubbskydden som sitter i bandtunneln.
Dom två dubbskydden som sitter svetsade i kylaren längst fram vid drivhjulen måste du skära bort med rondell, jag köpte en tunn skiva (1mm), och det gick bra.
Nonslip-drivhjul är att föredra när du ändå måste bort med allting, men det är inget krav.
Om du väljer att bibehålla antalet kuggar på drivhjulen (9 kuggar) så tar dom i den främre infästningen för boggien (om det ser likadant ut som på min), och du måste svarva ner nonslip-kuggarna 5mm.
Men boggien ser lite olika ut på olika årmodeller, så kolla först om det verkar finnas plats.
Går man ner till 8-kuggar så behöver man inte svarva ner hjulen, men då kommer hastighestmätaren att visa lite fel, och det kan man ordna genom att plocka bort två kuggar på sensorhjulet till hastighetsmätaren.
8-kuggar ger dock en snävare brytning på mattan, och ska enligt vissa ge ett större slitage på främre delen av slidesen.
M.V.H
/Tobias