Matta sxr

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Tjena!

Har gått och funderat på at byta matta på min sxr 600, ev. byta till non-slip drivhjul också. Så jag tänkte höra mig lite för innan jag köper något.

Jag kör mest på led, men när jag väl ska ut i lössnön vill jag inte fastna så lätt. (har testat lite i lössnön med orginal mattan, ingen höjdare direkt)

Har kollat på 32mm och 38mm (går 38mm in utan moddning?) , men det finns ju många olika mönster att välja på:hmmmm:

Då är min fråga vill mönster/mattyp och kammlängd skulle passa bäst?

Hur ser man på en begagnad matta om det går att köra med non-slip?

Hoppas det inte blir för tjatigt med ännu en tråd om mattbyte!

BTW delningen är väl 2,52"?

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Japp, delningen är 2,52

Om alla "hål" i mattan är öppna och det sitter metallclips i hela mattan kan du åka med noslip
38mm går att sätta i din skoter med 9kuggs drivhjul. Om du går ner till 8kugg kan du ha upp till 51mm
Vilket mönster du ska ha är upp till körstil osv. Ripsaw är en grymm led matta med trött i snön.
Själv köper jag en R38 matta från glansgården så fort dom släpper den

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det sitter 9 kugg original (inte non-slip) så en 38as går in, om det sitter dubbskydd så kan man vara tvungen att ta bort dom.

Ska du ha in 44as matta så är det 8 kuggs non-slip som gäller.

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
ska du köra med över 28mm matta så är nästan non slip ett måste

Linkan78

Aktiv medlem
24 mar 2009
52
0
1
Luleå
Kör med original drivhjul på min 99a och 38mm bombardiermatta, går riktigt bra i lössnö jmf original. Det jag däremot har märkt är ett lätt ljud av mattan när man kör riktigt låg fart (1-5kmh ca). Kan kanske bero på att det är på gränsen för originalhjulet men fungerar kanon i övrigt.

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Jag har ingen större lust att modda. Så det blir nog 8 kuggars non-slips.
38mm ripsaw e ju intressant fast egenskaperna i lössnön talar väl lite emot, nåt förslag på mönster som funkar bra i både lössnö och på leden fast inte allt för dyr?

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Har hittat en 32 mm bombadier och en 38 mm ripsaw, vilken tror ni att jag skulle bli mest nöjd med?
(kör som sagt mest på led och ibland utanför)

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Jag har 44mm matta på min sxr med 8 kuggs non-slip. Den går bättre på led än 32mm jag hade tidigare och i lössnö är det en sjuk skillnad. Den går på rullen i lössnö som en orginal Yamaha aldrig gör:) så mitt råd är att köpa en 44mm.

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Jag har 44mm matta på min sxr med 8 kuggs non-slip. Den går bättre på led än 32mm jag hade tidigare och i lössnö är det en sjuk skillnad. Den går på rullen i lössnö som en orginal Yamaha aldrig gör:) så mitt råd är att köpa en 44mm.
Det vore ju kul med 44mm, fast då måste drivhjulen bytas och den tillåter inte ekonomin just nu (student) :(
Dessutom har jag endast haft skotern en halv vinter, och inte kört mycket. Så det kanske är bra om det inte greppar allt för mycket, innan jag kan hantera den ordentligt?

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Du behöver inte vara orolig att det ska vara för mycket grepp;)
Jag tycker att du ska satsa på en 38mm med det "intense" mönstret, har själv haft en sån och det var en riktigt bra allroundmatta.

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Jag är ju inte så kunnig inom detta område, (än så länge, blir väl mer kunnig efter nästa vinter :p), så det e lika bra att fråga de som mer:)

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Har du kört en halv vinter utan att köra fortare än 70-80km/h?:eek:

38mm är inte några större problem att åka fort med, men jag skulle vilja påstå att 44 och uppåt inte mår så bra av att plågas efter sjön i betydligt högre hastighet än 70;)

kona_92

Välkänd medlem
18 jul 2008
204
0
16
sollefteå
som Vidgren sa det är inge problem att köra fort med en 38as.

intense mattan är hur skön som helst och den håller bra. så den kan jag starkt rekomendera