Matta till 3900 -88

grop

Välkänd medlem
Mattan börjar vara lite väl sprucken på sina ställen på min GL 3900 -88. Är ganska färsk på skotrar och undrar hur man får fram måtten på mattan. Har tittat på vissa återförsäljare och kommit fram till 38x392.

Någon fler modell som har samma mått?

Enligt rinab så måste jag byta drivhjulen också men inte enligt andra då är det bara upp till -87 och 88-92 ska passa rakt av.

Sen så undrar jag om det kan finnas någon återförsäljare ni rekommenderar för lägsta pris. Hittar inte så många olika återförsäljare.

(Kan det vara någon idé att sätta dit en matta med lite högre kammar på(om det finns till den)? I pudret så skottar den lite väl lite)

Bjuder på en tjuvtagen bild på grannen när han piskade lite puder. Vi har fått mycket pudersnö här den här veckan. ca 50cm enbart puder.

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Jag har läst nånstans att tillverkningen av mattor till bl.a 3900 ska upphöra nu i år, så det kan bli svårt att få tag på. Stenmarks annonserar i allafall ut mattor till 3900 än så länge: http://www.stenmarksmaskin.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=12348
Som du ser så är mattorna inte direkt gratis, om man säger så.
Ta gärna en bild på hur den värsta sprickan ser ut, o lägg upp det här för en djupare analys?

grop

Välkänd medlem
Nä gratis har jag märkt att de inte är, helt klart. Har hittat 5900:- som billigast.
Jag ska ta ett foto vid senare tillfälle. Men den värsta sprickan går tvärs över hela mattan men bara på innersidan. Sen har jag hittat kortare sprickor som går rakt igenom vid några luckor.
Visst märkte jag att den var lite torrsrucken på sina ställen då jag köpte den men det var efter att jag plågat skotern i 5 mil som det blev riktiga sprickor. Gubben jag köpte den av har väll bara puttrat runt gården och in i skogen för att hämta ved. Jag använder min skoter på alla möjliga tänkbara sätt. Den kan både vara en "sport"skoter och arbetsmaskin då jag har den. Den får verkligen visa vad den går för då jag använder den. Allt mekaniskt går ju ändå att laga :rolleyes:

grop

Välkänd medlem
Jippie! Hittade en otroligt fin matta på blocket! För en gångs skull var man först att ringa på en blocket annons. Sen var det ju inte fel att det "bara" blev 14 mil tur och retur heller för att hämta den. 2000:- var inte så illa heller med tanke på skicket. Han jag köpte den av hade byggt om sin värsting så han kunde inte använda den längre.

Nokia var det också.

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Det där är en Nokia originalmatta till en Lynx 250 89-91. Passar den inte till din så kan du sälja den till mig? ;-)

grop

Välkänd medlem
Den bör passa tycker jag. Jag och han mätte drihjulen och allt som kan tänkas mätas och det verkar rätt.

Visst ska det väll vara samma på en 91:as 250 och en 88:as 39:a?
Den måste ha varit ganska nyligt bytt då allt gick att ta lös enligt han och den ser ju som sagt ut att vara ny nästan.