Mattan/slides smälter - Tips tack!

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Hej! Har en gammal Mach 1:a som jag mest åker på isen med. Mitt problem är att det ofta är för lite snö på isen, så när jag stannar så smälter eländet ihop, och när jag sedan ska åka igen, så går det inte.
Kan något ha blivit förstört av detta? Vad ska jag i så fall kolla/ byta ut?

Jag ska införskaffa isrivare, men jag undrar vilka som passar bäst på is?

Jag ska även erkänna att jag inte kan mycket om snöskoter, då det inte är så vanligt på mina breddgrader.

Alla tips emottages tacksamt!

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
...läste någonstans om någon som använt vagnsbult på mattan för att avlasta slidesen.... Någon som har erfarenhet av detta, och hur monterar man detta?

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag antar att du pratar om en icke fullklipsad matta, annars verkar det ju helt orimligt med att montera vagnsbultar.
Jag har ingen erfarenhet av detta, men kan du inte byta till en fullklipsad matta, då har du endast metall mot slides?
Åker du aldrig i djup snö kan du ju köpa en 32mm (kamhöjd) nästan gratis på blocket.

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Jag antar att du menar de där metallgrejorna (klipsen) som glider på slidesen? Går det inte att sätta dit fler istället för att köpa en ny matta? Jag åker så lite då vi inte har så lång vinter här, och det är en gammal maskin så jag vill inte kosta på den så mycket. Vad tror du att en ny matta skulle kosta, samt hur vet man vilken man ska köpa? Risken att jag köper fel matta är nog överhängande då jag är helt novis när det gäller skoter. Jag får inte ens bort sadelhelvetet på den. (Vattenskoter och hojar är jag bättre på) ;-)

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Det kan gå att sätta dit fler klips, men de icke fullklipsade mattor jag sett/kört med har vart utformade så att de haft bara var tredje kugglucka öppen och då går det inte att sätta dit fler klips.

Ta en bild och posta så kan du få säkrare svar.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Börja med isrivare. Köp den modellen som man monterar på buksidan
Det enda som blir förstört är att slidesen smälter och drivhjulen kan ta stryck då clipsen blir heta.
Men lite snö måste det ju finnas på sjön så sladda lite ibland då brukar snön leta sig in till slidsen

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Menar du sådana som är gjorda av wire?
Såg någon som satt "mossrivare" på skidorna som skulle funka bra på isen.
Tänkte prova det också.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Du måste väl inte lös med sadeln för att plocka ut boggien? Ska inte säga säkert då jag aldrig tittat noga på en sådan, men vore ju skumt isf

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
om du bara kör på is måste du riva så mycket som möjligt i isen mossrivare eller bult på skidorna funkar isrivare i boggie o även dubba mattan så bör du få både kylning o smöjning av slidsen om du inte vill kosta på den så mycket kan du göra isrivare själv o dubba mattan med skruv med sexkantskalle biltema har en bra sort som är guldkromad,isrivare kan du göra av en kraftig rostfri tråd typ mc-eker

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
angående sadeln så brukar den sitta med 2-4 bult bak skruvade innefrån tunneln o bara fasthakade i framkant ev en rem över sadeln ska bort med

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Jag bugar och bockar för alla tips! Ska se vad jag kan hitta på. Är lite inne på att byta upp mig till en nyare skoter.Helst en med lite pulver, samt elstart och back vore inte heller fel! Samtidigt så är säsongen här ganska kort (bor utanför Södertälje) så jag vill inte lägga för mycket heller.