Mattbyte vmax 600 -97

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Måste skaffa en matta med högre kammar till skotern för 19mm kammar är på tok för lite, så jag ska försöka hitta en beg 32mm matta med några trasiga kammar som jag kan köpa billigt..

Skulle någon som bytt matta kunna ge några enkla tips på vad man behöver ta loss och om det är något speciellt man behöver tänka på.

Hittade några "så byter du matta" trådar på forumet men inget för yamaha.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jag hängde upp skotern baktill, tog lös drivaxellagret på vänster sida, sedan lossade jag boggiens "fästbultar" i tunneln och fällde ner den och slet ut den på golvet. Sedan lossade jag kedjehuset och drog det rakt ut (med bromsskiva och allt). Efter det var det bara att lyfta ut drivaxeln, bort med gamla mattan och dit med nya, sedan göra allt i omvänd ordning.
Bor du i närheten av Lycksele så har jag en 30mm fullblock std yamahadelning matta till nästintill bortskänkes. PM vid intresse.
Lycka till!

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Du kan ju förbättra snögången genom att flytta ner plåten till bakersta boggiefästet. Så att boggien istället fästs nedanför kylaren. Eller tillverka egna s k drop brackets.
När du liks har lös boggien, byt eller tvätta ur och fetta om alla lager du kan. Passa även på att kolla upp drivaxellagret i fett. Det i kedjehuset som ligger i olja bör det ju inte vara några problem med.
Mvh Linus

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Jag kommer inte åt att skruva loss kedjehuset eftersom armen till växelspaken precis går där förbi, och blir då ivägen.

Är enda alternativet är väl att dela på kedjehuset då? Ska man passa på att byta kedja när man ändå delar på huset?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag kommer inte åt att skruva loss kedjehuset eftersom armen till växelspaken precis går där förbi, och blir då ivägen.

Är enda alternativet är väl att dela på kedjehuset då? Ska man passa på att byta kedja när man ändå delar på huset?
Du måste dela på huset pga. dreven sitter fast i axlarna.
Blir bökigt o få ut axeln annars ;)

Kjejda kan vara värt och byta ifall skotern gått mer än 600mil

Mvh Rasmus

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Har plockat bort dreven nu så den sitter bara i lagren, åt vilket håll ska man ta axeln? Har försökt få bort lagret på vänster sida så att det ska gå dra den åt höger men det sitter som berget.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Suck, beställde nya slides och när jag hade hämtat dom idag så märkte jag att dom inte alls passar. Lite googling visade att dom är för arctic cat :(

Så jag får ringa upp säljarn imorrn och säga att han fått fel, men tydligen är det leverantören som klantat sig för följesedeln var rätt, men inte partnumret på slidesen.

Den som är lite surt är att jag får vänta en vecka till på slidsen så det blir inge skoter i helgen. Sedan så blir det ju 8 mil extra bilresor. :(

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Blev tvungen att ta lossa stödlagret på vänster sida, lossa variatorn, dela kedjehuset skruva loss det samt dra hela kedjehuset åt höger och plocka bort drivaxeln helt och hållet för att få loss mattan.

Nu är nästan allt klart, väntar bara på rätt slides som kommer på tisdag.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Äntligen klart!

Dämparrenovering, bättre beg 32mm matta, nya slides, nya lager, fettat in boggien och har blivit ca 3500 kr fattigare.

Men det var det värt, för det blev en helt ny skoter. Svarar mycket bättre på gaspådrag och bromssträckan är minst halverad.

Ska kolla mattjusteringen och kejdespänningen imorgon, synd att det snart är vår :(