mattbyte xp.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
håller på att byta matta på min xp nu och gav upp efter att ha släppt undre drevet och bromsoket som dom av någon anledning gjutit i samma stycke som lagerhållaren...helt sjukt.

hur bär man sig åt för att få lös bromsoket?
har bara släppt på bultarna som sitter runt lagerbanan.

något mer som jag har missat?

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
tog en stor hylsa och satte mot drivaxeln samt en järnbit utanför med två hål i var ände sen två långa m8or som gick genom bromsskivan och genom två av fästena till lagerhuset/bromsoket och mutter på insidan.

sen drog jag bara åt bultarna tills det släppte....

egen avdragare med andra ord.

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Byte min matta 1 gång utan avdragare å fan vilket våld jag använde.Avdragaren kostade typ 200 kronor så jag köpte den.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
nu är allt ihop skruvat och fungerar bra.

men att veta för dom som ska byta matta på sin xp är att det inte går utan avdragare.i mitt fall lite skrot som fanns i garaget redan.

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Undrar samma sak och vad har den för art.nr?
Något annat problem ni stött på under arbete?
Vad är den ungefärliga tidsåtgången?
Minns inte art.nr,men det finns här på forumet detta ämne har varit uppe förr.Prova söka på typ xp mattbyte eller liknande.
Jag hade problem att få tillbaka lagret i lager hållaren.Men jag tillverkade en "på dragare" av lite skrot i garaget.Men kom på när jag var färdig att det skulle ju hjälpt om jag slipat av värsta rosten av lagret :stupid: Ibland e man så ***** dum.
Det tar vell ungefär 4-100 h beror på hur mycket det *****s eller hur många andra problem man hittar.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
för mig tog det då iaf dubbelt så lång tid som på en vanlig skoter.

så en lördag kväll och en stund på söndagen så var det ihop skruvat.

går nog fortare om man har en originalavdragare....;)

zzip

Aktiv medlem
29 jan 2006
62
0
6
malung
tog väll ca 4 tim för mej om man bortser för att leta avdragare o funderingar man hade.. men effektiv tid ca 4 tim.. skulle jag göra det igen nu när jag vet hur man ska göra på smidigaste sett så tror jag nog man kan korta ner den tiden lite mer..

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Art.nr 529036145 kostar ca 200:- , använd denna avdragare och ert arbeta går mycket bättre.

Ett tips är att stoppa ett plattjärn eller liknande för att skydda täckpluggen i plast inuti drivaxeln, sitter oket för hårt så värm med varmluftpistol, räcker ej det så kör på med mer värme, annars går avdragaren sönder.