mattbyte zr-600

Ratic

Aktiv medlem
29 dec 2007
90
0
6
Trehörningsjö/Mjösjöby
Hej. Jag ska byta matta på skotern, och undrar om det räcker att lossa drivaxeln på bägge sidor, kan man dra ut den då åt nått håll eller måste man ta bort hela kedjehuset? Skotern är en -98a utan back. Tacksam för svar.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Bort med boggie, sekundärvariator, drev+kedja och sedan drivaxeln - som skjuts en bit till MAG-sidan ("höger") för att kunna hakas ned på PTO-sidan ("vänster"). Sen är allting löst och bara sätta tillbaks i omvänd ordning.

Finger tight kedja.
Matta så spänd att den just, just inte kuggar över.

Ratic

Aktiv medlem
29 dec 2007
90
0
6
Trehörningsjö/Mjösjöby
tackar för svaret. det lät ju bra att man inte måste bort med hela kedjehuset.Men om axeln ska styras in åt höger in i kedjehuset så måste man väl bort med lagret också eller?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
tackar för svaret. det lät ju bra att man inte måste bort med hela kedjehuset.Men om axeln ska styras in åt höger in i kedjehuset så måste man väl bort med lagret också eller?
Jo, det måste man.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag har aldrig gjort som camata säger.dom gånger jag har demonterat och sluppit ta lös kedjehuset har jag alltid tryckt drivaxeln mot variator sidan och tagit ner den.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
jag har aldrig gjort som camata säger.dom gånger jag har demonterat och sluppit ta lös kedjehuset har jag alltid tryckt drivaxeln mot variator sidan och tagit ner den.
Kan inte se att du kör någon AC, där det är ABSOLUT lättast att trycka den till höger.
Att du tar den åt vänster anser jag def. inte vara att du aldrig gjort som jag säger, bara att du gör det på ett - för de flesta AC - sämre sätt.

Och vem i helvete har sagt något om att man ska demontera kedjehuset??

Ratic

Aktiv medlem
29 dec 2007
90
0
6
Trehörningsjö/Mjösjöby
Såja, nu sitter nya mattan där den ska...hittade dock ett fel när jag öppnade kedjehuset. Det visade sig att den andra kedjesträckaren som sitter kopplad med den "riktiga" sträckaren hade lossnat och blivit nernött av kedjan. Men skotern har ju funkat lika bra i.a.f så nu undra jag om man törs fortsätta köra med en spännare?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Såja, nu sitter nya mattan där den ska...hittade dock ett fel när jag öppnade kedjehuset. Det visade sig att den andra kedjesträckaren som sitter kopplad med den "riktiga" sträckaren hade lossnat och blivit nernött av kedjan. Men skotern har ju funkat lika bra i.a.f så nu undra jag om man törs fortsätta köra med en spännare?
Vad men du nu?

#15, en spännare?

Ratic

Aktiv medlem
29 dec 2007
90
0
6
Trehörningsjö/Mjösjöby
ja, det gick en fjäder från nr. 15 (spännrullen) till den andra spännrullen som lossnat..nr. 17-23 + 36-39 på sprängskissen. Fästet som håller fjädern hade lossnat så att rullen och fjädern har åkt omkring i kedjehuset...