Mattdimensioner för en dummy? (Som ska bygga något skoj)

bensinskalle

Medlem
10 nov 2012
8
0
1
Göteborg
Halloj!

Jo det är såhär, inte helt ute och cyklar vad gäller skotrar, har t.o.m. en själv, men behöver nu vidga min kunskap en aning så jag vänder mig till er experter!

Jag ska nämligen bygga ett bandfordon med skotermattor och behöver veta vilka dimensioner det finns på mattor. Bredd, längder (omkrets), steglängder, vad är standard, vad är vanligast osv? Det jag söker är så smala mattor som möjligt, alltså sportskotermattor mao, då fordonet kommer bli relativt smalt. Mattorna behöver nog vara ganska långa också. Har dålig uppfattning om hur lång en normal matta är, men mackapären blir ju säkert en bit över 2 meter lång (och någonstans mellan 1-1,5m bred), så det är säkert mountainmattor som gäller misstänker jag, om det ens finns så långa...

Så ja, vad skulle ni ta om ni skulle göra något liknande? Mattorna kommer ju avgöra dimensionerna på fordonet, så jag är typ helt beroende av att få veta detta.

Tänkte samtidigt passa på och höra vart man kan få tag på två stycken likadana begagnade mattor gratis eller billigt. Slitna och avbrutna kammar etc gör ju förstås inget, bara själva basen är fräsch.

Kanske inte riktigt rätt ämne för forumet men jag hoppas det är ok ändå :tongue1:

bensinskalle

Medlem
10 nov 2012
8
0
1
Göteborg
Bara 1½? Låter dyrt... ^^

Nu får du briefa mig lite här. Längd (omkrets?) är då 151" = 3835.4 mm? 51mm =? Kamhöjd? 35 bred = 35" = 889mm = lite för brett för att stämma misstänker jag...

delningen hajar jag dock ^^

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Den är inte dyr kan jag lova vill bara bli av med den!
Japp 151 383cm 51mm kammar = 5.1cm , 35cm bred :)

bensinskalle

Medlem
10 nov 2012
8
0
1
Göteborg
Är det standardbredd på "rullarna", alltså drivrullen och motsvarande spår i mattan, eller är det massa olika sådana också?

Är mattorna armerade med kord eller liknande eller är det bara gummi = lätt att då såga på bredden som du gjort?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Japps det är standardbredd på drivhjulen, det som menas med "2.52" i delning.

Det är kord i mattan :) Med en cirkelsåg är det lätt att såga på bredden :)

bensinskalle

Medlem
10 nov 2012
8
0
1
Göteborg
Så alla mattor med 2.52 i delning har samma bredd på drivrulle och avstånd mellan "kuggspår" i matten alltså? Eller är det samma oavsett delning?

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Är det inte 3,0 delning på den om den är från en m8a? Men om det är 2,52 och bensinskalle inte är intresserad är jag det.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Ingen aning bunken, jag köpte den av k-len och han sa 2.52 i delning , sen kanske jag minns fel om vilken skoter den kommer ifrån =P