Mattskoningar?

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Tjena!
Bör man fullclipsa mattan om den inte redan är det?
Är det nån större nackdel om den bara är clipsad i var 3:e lucka, eller rättare sagt vad är nackdelen?
Har sökt men inte hittat riktigt bra svar.
Ska tilläggas att jag ska köra med no-slip.

Tänkte i vilket fall som helst montera isrivare om det har nån betydelse.

/M

Last edited:

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Mattan som ja monterat på min nu i sommar hade inte alla fönster öppna, så har tagit upp fönstren men med en rund hålsåg, så har inte några skoningar i dom nya hålen och går inte göra utan att ta lös mattan och hugga ut rutor med stämjärn. hoppas verkligen att de går lika bra utan!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.086
113
Stora Blåsjön
Nackdelen är att det sliter mer på no-slip hjulen och de skoningar som finns tar mer stryk. Iallfall det jag märk nästa matta blir fullskonad.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.086
113
Stora Blåsjön
Så länge det finns skoningar kvar så tar inte noslip-kuggarna i mattan. När alla skoningar är borta lär det slita desto mer...
Men på en original maskin tror jag inte du behöver fundera änns...

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Nu förstår jag inte :p vad menar du med; "Men på en original maskin tror jag inte du behöver fundera änns... "?

R

RevMan

tror att dom få i detta land som ställer sig och sätter fler skoningar på en ny matta går att räkna på fingrarna.
med risk för att jag gör bort mig nu: är det inte mer eller mindre skandard med skoningar på var tredje pinne på dagens maskiner?

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Så alltså behöver jag inte sätta dit fler? Det sitter skoningar på varannan och jag har no-slip hjul.

Boija

Medlem
1 feb 2010
20
0
1
Västerbotten
Fortsätter lite i denna tråd. Jag kollade mattan igår och såg att nästa alla skoningar har lossnat, vad kan ha orsakat detta? Mattan är en challenger 51mm och sitter på en lynx xtrim -10 och med den mattan har jag kört ca 150mil.

Last edited:

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Jag har clipat mattan på min och det var ingen fest direkt men ska
man inte montera nonslip och man har stängda hål så är vagnsbult
det bästa, bättre än clips vill jag påstå.