mattspänning indy

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
ytterligare en tråd där en bild säger mer än 1000 ord?
jag har inte förstått hur mycket man ska sträcka mattan. eller jo, så löst som möjligt tydligen men vad är ett bra utgångsläge?

på bilden nedan har jag ca 15mm mellan slides och matta och sträckningen är släppt ordentligt, men det kanske fortfarande är på tok för lite?

Edit: ja skotern är upphissad och mattan hänger fritt även om det kanske inte ser så ut

HM.. Varför kan man inte ändra topic? STAVFEL!

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Sv: mattspäning indy

Ja grejen är ju den ju slakare du kan ha den ju mindre rullmotstånd....

Bara ut och pröva och höra/känna efter om den rappar.. då är det bara spänna lite till om den rappar...

R

Robin

Precis, kör som det är nu, om det funkar bra så prova slaka på mattan mera, kör lite till, kanske det också funkar bra, slaka ännu mera, nu kanske mattan börjar rappla, då är det bara att palla upp och spänna litegrann tills det slutar.
Det är inte mer med det..
Finns igentligen ingen "utgångspunkt" men folk brukar sätta upp massa tummregler om hur många cm osvosv, bara skitsnack..

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå

Precis, kör som det är nu, om det funkar bra så prova slaka på mattan mera, kör lite till, kanske det också funkar bra, slaka ännu mera, nu kanske mattan börjar rappla, då är det bara att palla upp och spänna litegrann tills det slutar.
Det är inte mer med det..
Finns igentligen ingen "utgångspunkt" men folk brukar sätta upp massa tummregler om hur många cm osvosv, bara skitsnack..
:rock:

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik

det står i instruktionsboken att mattan ska vara nykörd(vad dom nu menar med det), då ska du ha en vikt på typ 4.5kg typ under bakre boggie fästet, då ska den vara ca 35 mm ifrån slidsen.

Väldigt luddigt, kan även ha fel, länge sen jag spände en indy matta :p

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Du skriver (och det syns) att sträckbultarna är ordentligt utskruvade, men har vändhjulen/bakaxeln följt med? Ofta kan det kärva/nypa lite så man får släppa på bultarna till vändhjulen för att flytta axeln framåt dit man vill (och givetvis dra åt dem igen sedan).

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
jorå, vändhjulen har ja sparkat in hela tiden som dom ligger an mot bultarna..
var ute på en sväng och den rappar absolut ingenting och jag tycker den känns lite för spänd ändå så ja får väl släppa efter ännu mer då.

tackar tackar