Mattspänning ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
När man spänneråt mattan skall man spänna tills mattan ligger imot slidsen lr ska det finnas luft imellan slides och matta ? Nu menar jag utan att man trycker på mattan lr hänger nån tyngd under !!

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
jag har nonslip drivhjul ja ! jag skulle tro att jag precis fårin två fingrar i mellan slidsen och mattan nu efter jag spänndeåt mattan andra gången :) han dock inte provköra efter det !

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Du ska mäta när du trycker ned mattan med en viss tyngd, står specat i instruktionsboken. Eller så kör du med mattan löst spännd och spänner den i små steg till den inte kuggar över igen. Optimalt är det när den kuggar över 2-3 gånger per säsong.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
har du noslip hjul kan du ha den bra slapp,upphissad med ca 2 (kanske tom 3) fingrar utan belastning bör vara bra = går lättare, mer kraft ner i backen.
det e juh det som e själva vitsen med att ha nonslip drivisar så du kan ha slapp matta utan att den kuggar över....

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag har spännt mattan efter dagenskörning och nu är det typ ett gap på 15mm utan tryck ! det kanske är lagom då ? För om jag trycker med handen på mitten av mattan mätte gapet 3,5cm !

Kan inte framdämparna ha för lågt tryck ? trycket är 85psi nu Tänkte på det att dämparna såte ju sträckasut till max innan skidorna lyfter !