Max kamhöjd ext 530mc -91

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hej!

Som skrivits i tidigare trådar kommer min kisse få lite nya prylar, dyna och tank är en del som blir ändrat, sen kommer jag sätta i en bättre matta. Har inriktat mig på en 345/38/32, men såg att drivhjulen jag har var slitna, nu har jag fått tag på nästan sprillans nya drivhjul hos en polare, de är i fint skick, och passar på skotern. men jag har för mig att jag har 8 kuggars, och de nya blir 9 kuggars, vilket medför en större diameter, det ska enligt rinabs tabell gå bra med 38mm kammar på skotern, och jag har tänkt mig 32, men nu undrar jag hur pass mycket de andra drivhjulen kommer spela in.

Någon som vet om det bara är att montera och vara glad?

//Dennis

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
vad jag har fått veta av en arctic mekaniker så har det ingen betydelse fanns tydligen både med 8 kuggs drivhjul o 9kuggsdrivhjul och enl honom så behöver man ej byta dom andra hjulen som vändhjulen eller dom övre hjulparet så du kan gott byta till 9kuggs drivhjulen på skotern

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
ok, då är det bara kamhöjden jag oroar mig över, men nog borde det gå få dit en med 32mm kammar och 9kuggs-hjul när det går dit 38mm kammar och 8kuggs-hjul? eller kanske rentav 38mm kammar och 9kuggs-hjul?

Hjulen jag har fått tag på kommer från en Yamaha V-max 500. men de ska passa enligt de tabeller jag tittat på. och jag får alla fyra hjulen för mindre än vad ett nytt kostar. =D

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
har sj 32 kams matta på wildcaten och 8 kuggs drivhjul och det är inte sån stor skillnad mellan 8 o 9kuggs drivhjul så den får du dit utan problem hls wildcat 1000 triple

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Mjo, jag har räknat på att hjulen ökar i diameter. Jag har ju back, och då är den neddrevad två kugg i transmissionen för att kunna få dit backdreven, så att utväxlingen ökar iom drivhjulen tror jag inte gör så mycket. Det är mest risken för att kammarna ska bli för höga jag oroar mig över. det ska gå få dit 38mm höga kammar enligt rinabs matt-tabell, men då vet jag inte om det är med 8-kuggshjulen, jag vill ha en matta med 32mm kamhöjd, jag tror 38mm blir lite för mycket för att motorn ska orka. (har ju bara runt 75hk) eventuellt kan jag ju gå ned till 28mm kamhöjd.

Detta är mina huvudsakliga tankar och största anledningen till att jag startade tråden. För att få in annat folks tankar än bara mina egna.

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
en 32mm kam matta är inga problem att det kommer att ta i och det rinab säger i sin tabell är att dom utgår från orginal drivhjul och att dom kan rek upp till 38mm kam matta så får du dit en 32 utan några som helst problem att det kommer att ta i eller att skotern inte orkar sj funderat på att på wildcaten 93 a att montera en 30 mm kam matta med 27mm coromant dubb men då har jag lite mer hk i wildcaten men att montera en 32 mm kam matta på din ext mc91 ser jag inga som helst problem eftersom band tunneln är lika på din och wildcaten och sj har en 32 på 92 an ena wildcaten hls wildcat 1000triple

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Men Dennis du kan nog bereda dig på att dreva ner några kugg, och skotern kommer att börja vibrera vig högre hastigheter på sjö-is helst med ospårat har jag då märkt, har sj en 32as rippsaw i min 90:as 530MC

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Dreva ned ännu mer? även fast den är neddrevad ett kugg iom back? har du back på din med? så du vet att den behöver drevas ned mer?

Sen kör jag ytterst sällan fortare än 70-90kmh, och byter matta för att få lite bättre grepp i ospårat, där jag tillbringar större tiden. =D

vilken drevning isf? funkar det med den har 19kugg nu på variatoraxeln om jag inte minns fel och 70 länks kedja.

17 kugg och 68 länk? iof är ju en omdrevning fort fixat om jag märker att den inte orkar. tar ju inte många minuter att riva transmissionen på den här skotern. =D

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Jag har ju drevat ner till 19 uppe och 43 nere och enligt bengans så har jag en toppfart på ca:119, har för mig jag har också en 70 eller 68 länkars kjedja, nu blir det dola på med variatorerna för den växlar lite konstigt, men den skottar då snö i mägder