Med eller utan termostat Rotax 670

edenfeldt

Medlem
6 apr 2010
22
0
1
Hej.

Efter en tids läsande och många bra tips från många duktiga skoteråkare så tänkte jag posta en fråga. Jag har en ski-doo mach1 med en 670 maskin. Jag har slaktat skotern för att ha motorn till en svävare och då har jag lite funderingar kring kylsystemet.

På maskinen så har jag två vattenutgångar den nedre utan termostat och den övre med termostat och sen har jag en vatteningång på sidan av maskinen under avgaskröken. Jag har en ny separat kylare som liknar kylarna som man har till en MC som skall sitta i fläkttunneln som kommer ge ordentligt med kylning.

Jag har läst lite om kylning och konstaterat att man bör inte plugga den ena vattenutgången och ta bort termostaten då maskinen kanske inte blir tillräkligt varm och därmed kan nypa. Andra alternativ jag läst om är att borra hål i termostaten för att få ett visst flöde och därmed kunna plugga den andra utgången. Det jag själv fnular på är om jag helt enkelt kan koppla in den undre vattenutgången men vatteningången på maskinen via ett t-stycke och att sen termostatutgången går in i kylaren. därmed borde det ju fungera precis som det gör på skotern i vanliga fall.

DVS. att vattnet cirkulerar bara genom maskinen tills dess att den blir varm och då termostaten öppnar och då skickas vattnet upp och genom kylaren och tillbaka ned till pumpen.

Är jag helt fel ute här med min tanke eller hur skulle ni ha gjort?

Tacksam för svar. Bifogar en skiss över hur kylsystemet ser ut på en 494. Av min bedömning så ser kylsystemet likadant ut på min 670.

//Mats

kylsystem.png
 

edenfeldt

Medlem
6 apr 2010
22
0
1
För att ge mera information så kan jag visa på vilken typ av kylare jag skall montera med maskinen. Bifogad bild visar en liten kylare som används till go-carts. Den jag har är från samma firma men något större. http://www.radne.se Dessa små kylar som ligger på dryga 2500:- kanske skulle funka som extra kylare på skotrar, för er som har kylproblem, borde inte vara så svårt att montera.

 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Risken är att du får "kortslutning" i kylsystemet, alltså att vattnet aldrig passerar genom kylaren utan fortsätter strömma den "korta" vägen.

Risken med att plocka bort termostat och plugga det nedre hålet är inte att den nyper utan att den inte når rätt arbetstemperatur = går lite sämre
 

edenfeldt

Medlem
6 apr 2010
22
0
1
Men fungerar det inte så att när maskinen har nått arbetstemperatur på x grader så öppnar termostaten och därmed stänger den korta vägen och tillåter endast vatten att strömma genom kylaren? Jag kan ha fel, men om man jämför med tex Rotax 582 så fungerar denna maskin så. Letat igenom nätet nu under ett par dagar efter information om kylsystemet, termostater och kylare men hittar tyvärr ganska lite. Någon som vet om det är så att termostaten skall stänga den korta vägen eller om båda är öppna på en 670, eller för all del på rotax vätskekylda maskiner. Tacksam för svar.
 

edenfeldt

Medlem
6 apr 2010
22
0
1
Efter en tids letande och en del mekande hemma så har maskinen kommit på plats och den är provstartad och kylsystemet verkar fungera som det ska. Ska varmköra den ordentligt när tempmätaren är på plats. Det som nu återstår är att montera det slaktade elsystemet i svävaren och jag har letat och funnit en del bra grejer om elsystem både på det här forumet och andra. Men jag tänkte att jag skulle dela med mig av lite info jag hittat om termostaten och dess funktion. Hittade ett bra dokument på en annan site som täcker isärtagande och renovering av maskinerna 377, 447, 462, 467, 503, 532 och 537. Och av vad jag kan bedöma och mina begränsade skoterkunskaper så är mycket ganska likt på vätskekylda maskiner och luftkylda maskiner en bra bit in på 90-talet. Länk till dokumentet: http://www.vintagesnow.com/Ski-Doo_files/1986_Ski-Doo.pdf

Där finner man bland annat bilder på öppen och stängd termostat på en 537 maskin och jag gissar att det är mer eller mindre likt på 670 och liknande maskiner. Bilder på detta hittas på sida 206 och 207 i det länkade dokumentet. Och vad jag kan hitta så verkar det var 42 graders termostater på maskinerna.

Hoppas detta hjälper andra med liknande frågor.
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
56
Vallentuna
www.superclamp.se
För att ge mera information så kan jag visa på vilken typ av kylare jag skall montera med maskinen. Bifogad bild visar en liten kylare som används till go-carts. Den jag har är från samma firma men något större. http://www.radne.se Dessa små kylar som ligger på dryga 2500:- kanske skulle funka som extra kylare på skotrar, för er som har kylproblem, borde inte vara så svårt att montera.

Ser ut som kylaren till min Yamaha WR, såg dessa billigt någonstans men kommer ej ihåg var...