Membranförgasare Tillotson på Elan

Mekis

Ny medlem
30 jan 2013
2
0
1
Västerbotten
Hej
Nån här som har en gammal skoter med membranförgasare och kan gå ut och kolla hur den gör när man startat den.
Eller nån som redan vet och kan svara.
Jag har en 2-cyl Elan med en Tillotson membranförgasare som när man tagit bort insugningdämparen eller vad det kallas alltså man har ingenting framför insugningsröret på förgasaren och håller handen ca 7-10 cm från insuget och gasar upp 3 -4 ggr så blir handen riktigt blöt av bensin som duschat ut genom insuget.
Det är bara just direkt under början av accelerationfasen som det som duschar ut en skvätt.
Jag har bytt alla membran och huvudventilen typ flottöventilen ? eller vad den heter
Jag håller på tro att dom gör så och att inget är fel vill bara få det bekräftat.... eller dementerat...

krinkles

Aktiv medlem
30 jan 2013
84
0
6
norrbotten
kan inte tyvärr inte säga så mycket kanske något den ska göra? du har väl original luft burken på den? den går inte dåligt skotern annars?
kan ju rekommendera att prova med en vanlig förgasare med trott och allt ifall de funkar bättre :)

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Hej Mekis,

jag vill tro, att en gammal skoter med membranförgasare är kolvstyrat, dvs utan reeds. Det är normalt, att handen blir blöt av bensin, när man tag bort insugningdämparen framför förgasaren och håller handen ca 7-10 cm från förgasaren och gasar. Vid högre varv ska bensin dimman blir mindre eller sluta helt.

Hubbe