Mer funderingar kring variatorer

D

Daweasel

Skapar en ny tråd att ventilera mina funderingar i ämnet variatorer.. På en ATV sitter det en centrifugalkoppling på primären (kanske inte på alla?), varför har man inte det på skotrar? Jag har varken förr eller senare haft några bekymmer med variatorerna på någon av mina ATV:er... Beror detta på den lägre effekten och att dom rullar lättare? När man har dragit stock i skogen har remmen fan i fått jobba för pengarna, likförbannat har jag aldrig haft problem.. Varför är variatorn ett gissel på en skoter, men inte på en ATV?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
För att det är helt olika konstruktioner. Frågan är hellre varför man inte byter till hydrauldrift på skotrar!? Ok, kostnadsfråga men de kostar ju ändå 150 lök nu??
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
tycker inte de är så farlig åtgång på remmar egentligen visst vissa har problem men inte är de för att de just drivs av en rem utan av helt andra orsaker.
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Kan bara tala om angående rem slit och inte... Våran gamla Yamaha 700 trippel gick 500mil med samma rem... Bytte remmen och då var då inge fel på den... den sitter än i dag som reserv rem ..
 
D

Daweasel

Nu ville jag diskutera skillnaden på variatorer ATV/skoter, att er pappas arbetskompis kusin hade en rem som gick 700 mil känns inte relevant alls.