Mer snurr i en x-ride?

Einnor

Medlem
31 dec 2011
14
0
1
Gällivare
Vad gör ni för att få lite mer snurr i en x-ride utan att montera turbo?
Vad har ni gjort för att optimera eran x-ride?

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Allt annat utom turbo är bortkastade pengar ger lite och ingenting.
Montera turbo eller skippa allt och kör original är mitt råd

Fille.

Välkänd medlem
5 apr 2008
366
0
16
Precis som Robban säger så är det bortkastade pengar att få mer snurr i motorn utan att sätta dit turbo. Det blir väldigt mycket dyrare per hästkraft.

Istället anser jag att du ska lägga pengarna på framvagn, fotsteg osv.

Einnor

Medlem
31 dec 2011
14
0
1
Gällivare
Vet en kompis som vänt på mattan och pillrat lite med vikterna i variatorn och drevat ner den 2 kugg,han upplevde det som en helt annan skoter än innan.
Själv har jag inte kommit längre än att jag drevat ner min 2 kugg,tyckte bara det blev till det mycket bättre.

spoon

Välkänd medlem
30 dec 2011
110
0
6
Nerdrevning 2kugg är en bra åtgärd. Vända mattan gör att det blir bättre grepp men samtidigt slits den ganska hårt då den inte är gjord för att belastas den vägen. Ett alternativ är att byta till en Challenger extreme-matta, det är en mycket bättre allroundmatta, det är som att trimma 10-15 hästar.

Mellanrör från Excell är den enda "trimåtgärd" som ger lite granna, glöm allt vad slutburkar och Power Commander heter. som skrevs ovan blir konventionellt trim så mycket dyrare per hk att det inte är inte är värt det. Vill du inte slänga dit en turbo, så skulle jag börja med en extreme-matta.

Lserobban

Medlem
14 maj 2012
48
0
1
Lycksele
Min har jag drevat ner 4kugg. Övrigt original motor/variatormässigt förutom en mjukare fjäder för inslagsvarvet. Ska testa originalfjädern igen nu efter nerdrevningen. Testade igår att hålla pluggen, gick 120km/h och varvade 8900. Inte ofta man ligger i de farterna heller så helt ok enligt mig. Har hellre en starkare skoter än en som går 150...
Skidor är ju ett att rekomendera att byta, köpte CA PRO MTX och skillnaden är stor, känns dock mer i armarna efter några mil men det är det värt :)