Mer styrning i en rush?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Hur får man till mer skidtryck i en rush ?
Jag har bakdämparens fjäder spännd nästan till max men jag upplever att skidorna inte riktigt får grepp ! Är agresivare styrstål lösningen tro?
Det är väldigt lössnö på leden just nu.

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
finns värre stål att köpa med nån annan konstruktion. Men nå känns tok för jag har min på 70kg ibak(väger kring80) o den har styrt grymt bra på alla underlag hela vintern jämfört med allt ja kört tidigare.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag har minimal förspänning på den främmre boggidämparn och kompen 2steg från mjukaste,som den stod org? Fast enligt instruktionsboken så ska std inställningen vara på 3,2cm? Och jag lyckas då inte vrida på fjädern med handen.

Jag kanske ska prova och öka förspänningen på dämparna i framvagnen nån cm ? Om jag ställer in bakdämparens fjäderför min vikt så känns det som skidorna bara nuddar marken? Och jag måste hänga på styret och burka såmycket det går!

Skotern svängde bättre när leden var mer packad.
,
,

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Nu har jag ställt in bakredämparns fjäder efter min vikt och clickern på det mjukaste ! Vilket dom tipsade om i ett test som snowtrax.com gjorde,och dom körde på leder med lössnö på . Men jag ökade förspänningen på framdämparna 1cm nu så det kanske der mer skidtryck?
Jag kollade hur styrstålen sågut och dom varväldigt korta tycker jag? Typ 6cm långa (nu menar jag alltså själva eggen på styrstålen!)

Jag kanke skulle prova att lägga nått i mellan sthrstålen och skidorna ,såatt stålen går djupare ner i snön?

Last edited:

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Nu har jag fått till en hyffsad inställning så nu styr skotern mycket bättre ! och jag har köpt 1par Jarla enduro styrstål idag som jag ska testa !med dom lär det bli grymt grepp i kurvorna :) Jag får nog borra hål i hjälmen såatt hornen i pannan får plats ...