T.O.R.S kallas det för.
Du har iså fall en brytare på styret vid tumgasens led också, som trycks ihop när du rör gasen.
Dom svitharna skall alltså matcha, dvs den ena bryta och den andra sluta när du gasar över tomgång..
Annars bryts tändningen.
Inte helt ovanligt att det krånglar, och då kopplar man samman vid förgasaren.
(På senare modeller iaf)
Ofta kopplas det bort om man misstänker den som fel och återansluts inte, även om den inte var felet.
Jag tycker att den ska vara ansluten, om den fungerar, och fixas om den ej fungerar. (Försöka iaf)
Det är faktiskt en bra passiv säkerhetsgrej vid gashak, eller om man faller av, eftersom den alltid är akiverad, så att säga.
Brytarsnöre i kläderna är jättebra OM DEN ANVÄNDS.
Gashak, så hoppar man inte alltid av, heller. Då ska man rycka ur snöret, eller nödstoppa på styret, men alltför vanligt med panikhållande i styret bara.
Också om man grejat med maskinen, nyss kallstartat inför långtur och "bara ska testa lite snabbt" som dylika olyckor sker....
Is i gasvire, tex.
Kanske innan hjälm och säkerhetssnöre använts.
"Men jag skulle ju bara....."