Mikuni VM38 i udda sammanhang

aerostiv

Medlem
20 feb 2009
6
0
1
Medelpad
Hej!
Troligen kommer detta inlägg att verka lite udda.
Jag ska montera 3 st Mikuni VM38 på en lätt trimmad tvåtaktssaab.....:eek:

Original Solexförgasarna funkar men blandningsförhållandena är ungefär i klass med att sätta 3 Ballofixkranar direkt i insuget.

På min gamla ockelbo 800 från -79 sitter en mikuni som funkat mkt bra så valet var lätt när jag skulle uppgradera saaben.

Först o främst så skulle jag behöva en manual på förgasarna, och tips på var jag kan få nån som föreslår en grundbestyckning på förgasarna.
Situationen är lite speciell i denna motor eftersom blocket är gjutet i ett stycke och man därför bestyckar upp den mittre förgasaren ca 10-12% för att inte mittencylindern ska knacka eller smälta kolv. Rek max avgastemp ligger runt 600 grader, helst lägre.

Var köper ni förresten era kolvar? Jag grubblar även på att uppgradera dessa men måtten är lite speciella. Främsta anledningen är det kolvringsfladder som uppstår vid ca 5500 rpm, mycket tack vare de 2,5 mm breda kolvringarna. Att komma ner till 1,5 mm skulle ge maxvarv strax över 7000rpm och 1 mm skulle skjuta upp maxvarvet till över 8500 rpm.

Jag har förstått att bästa stället att få tips o råd såklart är på ett snöskoterforum.

Vad tror ni?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.172
1.006
113
Stora Blåsjön
Skulle det inte gå att sätta in en skotermotor i den? Dom är ju som gjorda för att varvas högt.

Ang kolvar så kolla på www.wiseco.com under snöskoterkolvar dom har angivit iallfall kolvbult och diameter på kolvarna. Sen när du hittat någon några kandidater så fråga bara här om hur högt det är mellan kolvbulten och toppen på kolven. Tror de flesta här har ett par gamla kolvar liggandes som man kan mäta lite på.

aerostiv

Medlem
20 feb 2009
6
0
1
Medelpad
Jo det finns såna här bilar med skotermotor. ett av problemen är utväxlingen. Jag har 6,7 kmh vid 1000rpm på ettan. 27,7 kmh vid 1000rpm på 4an. Det blir svårt att utnyttja effekten som finns vid betydligt högre varv i en skotermotor. 10000rpm - 277 kmh, vid det laget har jag lyft redan...
Om man skulle anta att man kom ner så att 1000rpm skulle motsvara 20 kmh skulle det stämma bättre, tyvärr så finns det inte så hög utväxling men tanken är god, skulle med en 175 hk motor ge 0-100 runt 6-7 sek..
Det skulle vara smaskens...

Tack för tipset, jag ska kolla länken bums!:hello:

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
kan ge dig ett tips att savarturbo.se är rätta forumet för dig.
väldigt kunnigt folk där. världens snabbaste b20 trimmare osv.

aerostiv

Medlem
20 feb 2009
6
0
1
Medelpad
Tack än en gång!
Jag ska kolla där med:)

Om jag återgår till mina Mikuni... var kan jag ladda ner en manual till dessa?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.172
1.006
113
Stora Blåsjön
Någon motor ur en vattenskoter då? Dom är ju gjorda för ett maxvarv på ca 6000 och är som byggda för bottenvrid.

Annars går det väll att köra med en variator? Ingen aning hur sabben ser ut i motorutrymmet dock.

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
det dom inte kan på savarturbo ska du inte ge dig in på heller! :)
lycka till med projektet!