Hej!
Troligen kommer detta inlägg att verka lite udda.
Jag ska montera 3 st Mikuni VM38 på en lätt trimmad tvåtaktssaab.....
Original Solexförgasarna funkar men blandningsförhållandena är ungefär i klass med att sätta 3 Ballofixkranar direkt i insuget.
På min gamla ockelbo 800 från -79 sitter en mikuni som funkat mkt bra så valet var lätt när jag skulle uppgradera saaben.
Först o främst så skulle jag behöva en manual på förgasarna, och tips på var jag kan få nån som föreslår en grundbestyckning på förgasarna.
Situationen är lite speciell i denna motor eftersom blocket är gjutet i ett stycke och man därför bestyckar upp den mittre förgasaren ca 10-12% för att inte mittencylindern ska knacka eller smälta kolv. Rek max avgastemp ligger runt 600 grader, helst lägre.
Var köper ni förresten era kolvar? Jag grubblar även på att uppgradera dessa men måtten är lite speciella. Främsta anledningen är det kolvringsfladder som uppstår vid ca 5500 rpm, mycket tack vare de 2,5 mm breda kolvringarna. Att komma ner till 1,5 mm skulle ge maxvarv strax över 7000rpm och 1 mm skulle skjuta upp maxvarvet till över 8500 rpm.
Jag har förstått att bästa stället att få tips o råd såklart är på ett snöskoterforum.
Vad tror ni?
Troligen kommer detta inlägg att verka lite udda.
Jag ska montera 3 st Mikuni VM38 på en lätt trimmad tvåtaktssaab.....
Original Solexförgasarna funkar men blandningsförhållandena är ungefär i klass med att sätta 3 Ballofixkranar direkt i insuget.
På min gamla ockelbo 800 från -79 sitter en mikuni som funkat mkt bra så valet var lätt när jag skulle uppgradera saaben.
Först o främst så skulle jag behöva en manual på förgasarna, och tips på var jag kan få nån som föreslår en grundbestyckning på förgasarna.
Situationen är lite speciell i denna motor eftersom blocket är gjutet i ett stycke och man därför bestyckar upp den mittre förgasaren ca 10-12% för att inte mittencylindern ska knacka eller smälta kolv. Rek max avgastemp ligger runt 600 grader, helst lägre.
Var köper ni förresten era kolvar? Jag grubblar även på att uppgradera dessa men måtten är lite speciella. Främsta anledningen är det kolvringsfladder som uppstår vid ca 5500 rpm, mycket tack vare de 2,5 mm breda kolvringarna. Att komma ner till 1,5 mm skulle ge maxvarv strax över 7000rpm och 1 mm skulle skjuta upp maxvarvet till över 8500 rpm.
Jag har förstått att bästa stället att få tips o råd såklart är på ett snöskoterforum.
Vad tror ni?