min Polaris VARM????

9 nov 2006
32
0
1
luleå
hej
har en polaris rxl 91.
så fort jag kör på vägen en bit med en bak på, så blir den varm, då lyser Beamlampan?
är detta normalt?

vet att jag måstew skaffa isrivare,men måste jag sätta in fläkt med?
är detta krångligt i så fall?
kan man montera in en separat fläkt som snurrar när jag kör med hjälp av generatorn?

snälla svara snarast, vill kunna köra i vinter.

polaris rxl 91 :(
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Du verka ju ha problem med kylningen ! eller problem med tempgivaren... Inte så hemma på vätskekylda skotrar men antar att du har en pump som pumpar runt vattnet i skoter ? kolla upp den så den pumpar som den ska ...kan det vara så RXL har termostat? montera bort den å kolla så den öppnar i rätt ögonblick det gör du enklast igenom att koka den i en kastrull på spisen :) den ska ju självklart öppna innan vattnet kokar ..annars kan det vara en luftficka kanske?

Ajja bara prova dej fram MVH
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Är din RXL luftkyld så är motorn förmodligen bytt till en 2cylindrig. Finns ingen RXL som är luftkyld!
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
trodde den var luftkyld?
därför jag undrade vad man kan göra?
Inte för att vara taskig! men ser du inte skillnad på en luftkyld och en värskekyld motor så ska man nog inte skruva så mkt själv .. men om det är original motorn så ska det vara en trippel 2taktare som är vätskekyld..

Som sagt kolla upp det jag skrev i mitt tidigare inlägg borde vara nått sånt som krånglar om den går het..

MVH
 
R

Robin

Här har du motorutrymmet på en rxl:


Kolla först och främst om du har någon kylarvätska i behållaren. Om inte fyll på samt avlufta, om du söker på forumet hittar du flera trådar om hur man avluftar bäst.

Om det finns Kylarvätska, testa avlufta.

Om nu inte det hjälper så mät upp termostaten ifall den är trasig, vilket låter mest troligt om skotern i övrigt går bra.
Nu vet jag inte helt 100% på vilken temp den ska öppna men kring 50-60 har jag för mig, det kan säkert någon annan svara bättre på.
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Är väl typiskt indy att gå varma, har flera kompisar som fått montera extra kylare i tunneln.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
hej
har en polaris rxl 91.
så fort jag kör på vägen en bit med en bak på, så blir den varm, då lyser Beamlampan?
är detta normalt?

vet att jag måstew skaffa isrivare,men måste jag sätta in fläkt med?
är detta krångligt i så fall?
kan man montera in en separat fläkt som snurrar när jag kör med hjälp av generatorn?

snälla svara snarast, vill kunna köra i vinter.

polaris rxl 91 :(
Inte nog md att motorn blir varm utan kylning, du bränner slidesen också.

Ingen snö på kylelementen = ingen kylning, så enkelt är det faktiskt. Isrivare är ett måste om du skall köra på väg, och RXL-en har som du kanske vet en ganska potent motor för sin ålder/hög trimningsgrad och då blir det en del värme den utvecklar.
Kontrollera också bestyckningen, den kanske går lite för snålt och därmed med mindre marginal.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Den blå Beam-lampan har inget att göra med tempen, utan ett röd lampa märkt TEMP lyser/blinkar om motorn går varm, om det inte är så att någon kopplat om?
Termostaten sitter längst till höger i det röda "röret" som går från topparna på baksidan motorn, ta lös och koka enl. anvisning ovan. Vattenpumpen sitter under kåpan, ovanpå magnapullen på motorns högra sida, ta bort kåpan och kontrollera remmens spänning och kondition. Se bild: http://parts.polarisind.com/images/2132/2132040A.gif Den spänns genom att lätta på en bult framför remhjulet och vrida hela pumpen (nr6). Lufta systemet! Det sitter en luftskruv ovanpå vattenpumpen.(nr17)
Du kan även ta lös pumpremmen och köra den manuellt, med slangarna lösa så du ser att den verkligen pumpar vattnet, går säkert rigga med t.ex. borrmaskin.
Är allt ok så är isrivare en fin idé, det går även montera en liten kylare av t.ex. "bilmodell" med termostatstyrd fläkt under huven... Alt. en extra/större snökylare på lämpligt ställe, jag tror att om du utökar kylsystemet med bara nån deciliter så gör det en hel del på kylningen procentuellt sett, då de inte är särskilt stora från början...