min SRV är så törstig!

SRV1

Prospect sledder
1 jan 2000
1
0
0
Änge - Offerdal Sverige
jag har en SRV -86:a ochjag tycker att den är lite väl törstig. Jag har inte kollat rikgtigt hur mycket den drar men är det nån som har nåt tips på hur jag kan få den att dra mindre?
och sen om det är nån som har lite andra allmänna tips på srv:n, för det är ju en kul skoter att köra.
 

SnakeMan1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
27
0
0
www.ss440.tk
>jag har en SRV -86:a ochjag
>tycker att den är lite väl
>törstig. Jag har inte kollat
>rikgtigt hur mycket den drar
>men är det nån som har nåt
>tips på hur jag kan få den
>att dra mindre?
>och sen om det är nån som
>har lite andra allmänna tips
>på srv:n, för det är ju en
>kul skoter att köra.


Gör som jag, kolla hur Reed:s ser ut...mina var inget vidare..det gör nog litegrann på soppaförbrukningen om dom inte stänger som dom ska...hehe
 

Mr SrV

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Hej! Från en annan post i detta forum ang bränsle förbrukning!
http://www.skoterleden.net/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi?az=read_count&om=2465&forum=DCForumID1

Det är många tips hit och dit ang körstil och konditionen på alla grejjor. Med tanke på att det finns många saker på en skoter som samverkar under körning så är det inte så konstigt att ALLT måste vara i topp för att det ska fungera som det är tänkt. Ett par millimeter på remmen= fel vartal/utväxling(högre förbrukning). Kärvande variatorer resulterar i samma effekt. Dåliga slides och för hårt spänd matta...... samma sak. Utväxlingen blir fel! Ligger variatoraxlarna/variatorerna i rätt läge i förhållande till varandra? Om inte..... dålig växling ofta med ett remhaveri om man toppvarvar. ( Var rädda om variatorerna.. dom är hjärtat i konstruktionen ).


Hör av dig om du har fler frågor. Kolla länken ovan för lite info ang förbrukning.

Mvh
Mr SrV

 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Vad är reed:s och var sitter dom, finns dom på alla skotrar.


..............................
Kör hårt, livet är kort.
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
38
Södra Prästholm, Råneå
dom sitter på vevhuset baki förgasaren ochdom har till uppgift att stänga vevhuset så att inte bränsleblandningen skall försvinna ut igen. och nej alla skotrar har inte reedventiler, en del (många äldre) har ett kolvstyrt insug, där kolven åker ner och täpper till öppningen. andra(Rotax) har en roterande skiva som gör jobbet.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
>dom sitter på vevhuset baki
>förgasaren ochdom har till
>uppgift att stänga vevhuset
>så att inte
>bränsleblandningen skall
>försvinna ut igen.

På en del skotrar sitter dom direkt i vevhuset och på en del i cylindern, det senare alternativet på SRV:n.
Dom sitter innanför insugningsgummit i.a.f. (och innanför "insugningsgrenöret" på SRV:n), hittar du det så finns reedventilerna innanför!

Ang. förbrukningen så tror jag att körstilen har väldigt stor inverkan, ta och fegkör ordentligt så ska du se att förbrukningen sjunker, men då är det å andra sidan inte särskillt kul att köra skoter heller... :-/
 

Mr SrV

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 14-Mar-04 kl 01:28 PM (CET)]Tanka fullt, kör 5-10 mil. tanka fullt och kolla var den ligger. Om allt är ok så räkna med 2,3-3 liter/milen. Sedan har ju SRV:n ganska liten tank, 26,6 liter.