min underbara helg.. Behöver hjälp F7a 05a.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Tjenare jag har haft en jätte "underbar" helg nu.

Började med att fjällen resan mest troligt blir inställd som är nu till helgen pga kompisens ekonomi. Fick reda på det i fredags.

For sen ut i lördags och skulle köra skoter , började med att magnapullen gick sönder efter 5mil så fick starta skotern med snöre runt variatorn varje gång.

Sen på hemresan så tyckte jag att skotern börja gå dåligt och bluddra mycket, Då stanna jag skotern och börja kolla runt då hade armen mellan gasreglaget och oljepumpen lossnat IGEN..

Men tur är så går oljepumpen på max så jag kunde köra dom 3 sista milen hem iaf.
In med den i garaget och började skruva lite senare på kvällen.

3½ timma senare så funkade både magnapullen och armen igen (armen hade vridit sig så den satt snett)

Så igår for jag ut en sväng och körde hem den från garaget (7km hem)
ställde den ute på gården och allt var frid å fröjd.

Idag kollade jag på skotern och ser att fanskapet läker olja :mad2:

Så nu kommer det jag behöver hjälp med.

hur kollar man lättast slangar och dyl utan att behöva ta lös hela motorn för alla slangar går ju under den.

Och sen undrar jag hur man kollar DDn lättast? Olja osv.
Har aldrig tagit upp en DD förr så vore bra med tips och trix.

Tack på förhand.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
från oljebehållaren går det en slang till oljepumpen, från oljepumpen går det 3 slangar, en till var sitt insugsgummi och den tredje går till undersidan av blocket för att smörja vattenpumpen ...
gillar inte F-serien då man inte kan lossa buken som på M-serien, men ta bort pipan så ser du bättre ..

såhär är det på M-serien, men rätt säker att det är exakt likadant på F...
ang DD så är det lätt, börja med att släppa mattan.. släpp den långa genomgående bulten som sitter inne i drivaxeln, bultskallen sitter mag sidan, sen tar du bort sekundärvariatorn .. då är DD synlig, sen släpper du muttrarna som drar fast DD i chassiet (inte torxen som klämmer fast locket), ta isär kontakten till speedometern, dra sen ut DD, kan vara småjobbigt ibland då det sitter trångt till) ..
öppna sen DD så ser du enkelt hur du plockar isär den .. och glöm inte att montera tillbaka "låsringen" till planeten när du sätter ihop det igen .. tar du isär den så gå igenom lagrena samtidigt!
har du inte O-ring under locket till DD rekomenderar jag dig att du köper det, så slipper du rengöra locket varje gång du tar upp den ...