Min XCR övervarvar

Ztone

Medlem
26 jan 2006
20
0
1
Västerbotten
Min XCR600-96 övervarvar 9000-9300 rpm vid full gas över sjöar å dylikt. Jag har hört att den skall ha toppeffekten vid ca 8250 rpm. Den slår dock till vid 4500 rpm och det skall tydligen vara rätt. Det känns som om accelerationen avtar ganska fort så den verkar inte växla upp som den ska. På hårt underlag så toppar den ca 155-160 km/h. (enligt mätaren ialla fall) Kan man åtgärda detta på något enkelt sätt? Tex flytta fjädern i sekundären? Rengöra? eller skall man börja mickla med vikterna i primären?

Danne_zr

Ny medlem
23 jan 2006
4
0
1
Luleå
varven vid fullgas ställer du ju på fjädern på sekundären jag spännde min ett snäpp ifrån max det blev då bra på min iaf.. mittenläget ska ju vara orginal har jag hört.

Ztone

Medlem
26 jan 2006
20
0
1
Västerbotten
Varvar den inte mer när fjädern är hårdare spänd på sekundären? Eller tänker jag fel? Om fjädern i sekundären "håller mot" mer så vill den ju inte sära på sig och då växlar den den väl inte upp. Variatorer gör mig alltid snurrig i luvan så jag kan ju ha fått det om bakfoten.

boost

Medlem
28 nov 2005
42
0
1
utanför umeå
prova att vikta upp primärvariatorn mer
jag tycker åxå att det borde bli att man släpper efter på
sekundär fjädern för då borde den ju driva på bättre.. eller?

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Om du släpper på sekundärfjädern så sjunker iof växlingsvarvet men samtidigt får du sämre backshift så jag skulle istället montera en primärfjäder med samma start tryck men lägre slut tryck då växlar den på snabbare och därigenom sjunker varvet, alternativt vikta på primären det ger samma resultat men då kommer tillslagsvarvet oxå sjunka något.

Ztone

Medlem
26 jan 2006
20
0
1
Västerbotten
Låter som att byta primärfjäder med lägre sluttryck är enklast. Jag som aldrig har öppnat en variator själv kan jag göra det utan specialverktyg? Jag tänker då mest på att få ihop den sedan man bytt fjäder. Jag har inte tummen mitt i handen, men ingen erfarenhet från att skruva i variatorer. Jag skulle vilja byta ut slitagedelar i både primären och sekundären bara för att veta att dom är i bra skick.