Min XLT vägrar röra på sig?? vad är det för fel.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Hej.
Jag har ett lite akut problem med min XLT..
När jag startade upp den idag (-18,5 grader ute) så verkade allt normalt, tills jag skulle börja köra.
Den vägrade röra sig och började elda upp variatorremmen istället.

Efter att ha bråkat med den länge så gick det att få den att börja röra sig och efter att ha pinat runt den ett bra tag så började den gå normalt igen..

Jag är ny på detta med snöskotrar men jag tyckte inte att detta verkade rätt..
Motorn lät och reagerade normalt och bromsen ligger inte på.

Vad kan orsaka detta fenomen?

Jag har nu lastat upp den på släpvagnen och ska köra den norrut på fredag till en plats där jag inte har möjlighet att meka, så jag hoppas att någon har någon idé i god tid före det..

//Honda
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Är det kallt ute och jag ska ut å åka skoter så kan man vara tvungen att "ruska" skotern åt båda hållen samtidigt som man gasar lite,på så vis får man lös dom om dom frusit fast i backen,man kan även lyfta upp dom i bakkant och släppa ner dom ganska hårt i backen,brukar funka de me
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Är det kallt ute och jag ska ut å åka skoter så kan man vara tvungen att "ruska" skotern åt båda hållen samtidigt som man gasar lite,på så vis får man lös dom om dom frusit fast i backen,man kan även lyfta upp dom i bakkant och släppa ner dom ganska hårt i backen,brukar funka de me
Är en rutin jag alltid gör före jag rör gasen ;)
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Ok...
Jag ägnade en bra stund till att lyfta skotern i bakkant och släppte ner den då jag misstänkte att det kunde vara mattan/slidsen som hade frysit ihop.

Då känns det lite tryggare att åka iväg på fredag och se fram emot en rolig vinter..

Tack ska ni ha.
 
C

CROA

Kolla kedjehusoljan också, så du inte har vatten i den som fryser ihop.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag har precis rengjort kedjehuset och haft i ny olja så det borde inte vara något problem.
Om det inte är så att oljan jag använder inte klarar minusgrader.
Redline Lightweight shockproof gearoil...
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Problemet är löst..
Jag ställde in skotern i ett garage så att den tinade upp ordentligt, och sedan dess har jag använt ovanstående tips med att ruska och lyfta skotern.

Tackar...