missljud från variator...

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
Vad kan det vara för fel när det visslar från primärvariatorn vid ca 30km/h(jämn fart) och vid gas släpp så tickar/knastrar det?:confused: fick höra att det kunde vara rullarna..

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
Jag har kollade skivorna och bytte rem! det är en lynx enduro 583 -97, så det är väll TRA variator?

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Låter som det är läge att ta isär TRAn och kika. Det finns rullarmar, rullar, ramper, bussningar och lite sånt smått och gott där inne som kan "låta", ofta pga naturliga vibrationer. Jag har själv lite glappt i min primär som klapprar när 800:an vibbrerar på tomgång, men det försvinner då man nuddar gasen. Mitt förslag är iaf att du tar isär och rengör och besiktigar "okulärt" hehe. Förmodligen hittar du något då. Gör du inte det så har du iaf kollat att inget är helt på tok och då är det bara fortsätta köra... Finns flera guider på nätet hur du tar loss och isär en TRA variator. good luck :)

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
"rydde" Kan inte du førklara før mig vad naturliga vibrationer ær? Tror du menar något annat...:)

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
med naturliga vibrationer menar jag helt enkelt de vibrationer som normalt uppstår på vevaxeln när en "twin" står och puttrar på tomgång

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Skulle personligen tro att det är drivaxellagret som låter för killen med Enduron här.

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
jag har haft lös och kollat drivaxellagrena när jag bytte matta och lagrena är helt ok och det lät före också så det kan inte vara att dom har pajjat nu! Är det nån som vet nån sån där sida på nätet om TRA som rydde snacka om?