Missljud i drivningen

micaelaman

Aktiv medlem
3 feb 2007
86
0
6
Vallentuna
Tja,

Jag har en srx 700 -98 som jag köpte i vintras. Den går som ett spjut :) Alldeles för fort för en stockholmare.

Men jag har ett missljud i drivningen som jag inte får ordning på. Det är ett "durrande" ljud, liknande som det låter från mattan när man kör på hårt underlag, men detta är hela tiden. I samband med ljudet så vibrerar det också. Det kommer från drivningen i och med att det försvinner om man nitar bandet.

Är det någon som kan peka mig i rätt riktning för felsökning.

En annan fråga, Är det värt att satsa på yamaha orignalremmar, eller funkar det med nåt annat märke/modell.

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Spänn matta och eller kedja. Symptomen är mycket lika. Mattan skall vara så spännd att man kan få in fingrarna till knogarna mellan mattan mitt på slidsen (utan för mycket våld) när skotern är uppallad. OBS skotern avstängd. Kedjan ska vara åtdragen med fingerkraft på spänn skruven sen tillbaka ett halvvarv. Håll still och dra åt låsmuttern igen.
Detta är bara en "finger"visning (humor) men en snabb och enkel metod utan specialverktyg.
angånde remmarna så är väl yamma remmarna varken dyrare eller sämre än nåt annat märke. (där kan jag ha fel). Köp yamma remarna du.

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
Min är ungefär dubbelt så slapp. Trodde de skulle spänna på första servicen men tydligen inte. Är det svårt att spänna dom så de blir exakt lika på båda sidorna? Eller följer den andra med på samma sätt som när man spänner på en quad?

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
har du non-slip ska du inte spänna förhårt, meningen med non-slip är att man ska kunna köra mattan slappare utan att den kuggar över, med slappare matta så går skotern lättare och snabbare, när du spänner mattan så spänner du varje sida separat,

micaelaman

Aktiv medlem
3 feb 2007
86
0
6
Vallentuna
Upptäckte att lagret i ett av dom nedre hjulen hade tvärskurit. Man kan se hjulet på bilden. Det är det högersta innanför boggien. Det var nästan omöjligt att snurra på hjulet.

Fick använde vinkelslipen för att få bort det, det hade bränts fast i axeln.

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
ja jag fick byta lager i boggien 2 gånger förra vintern. på påsk afton skar vändhjuls lagrena och det var jätte mysigt. koyo lagrena hade gått ca 150 mil och dom ska ju hålla lite mer än så.