misständer

E

eMe181

hej, min arctic cat cougar ''89'' med spirit 500 kan misstända när man kölrt längre och då måste man byta stift och efter det så går den bättre.

Misstänker att det är för ''svaga'' stift? alltså att man måste köp ett par med högre värmegrad?

Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Nå varmare stift ska du då inte ha. Kallare stift är väll det man brukar få mo retail något. Men ditt problem tror jag snarare är statorn eller cdi boxen.

Vet du om din cdi är gjord i plast eller metall?

E

eMe181

det är cdi, det är iaf plast på utsidan på cdi:n.. så antar att det är plast? han säger även att ibland måste man röra lite vid kablarna... Men oftast går det till sig när man byter stift.. och när den misständer så är det lite, typ ett par knallar elr jur man säger

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
problemet är ju att då du byter stift så "rör du ju sladdar"...så risken är ju att det är det som gör att det funkar och inte själva stiftbytet

E

eMe181

Men man lyfter ju bara upp tändhattarna? kanske är nå glappt i nån kabel vid tändspolen? Men det är konstigt att det ibland blir när man kört längre turer... Men iallafall när den misständer så smäller den bara lite då och då...

om man inte skulle hitta felet är det farligt att köra med det som det är?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
man tror ju ofta att man bara lyfter på tändhattarna. Men först lyfter du ju på huven...på många maskiner finns det nån form av vajerstopp för huven som lätt kan "röra kablar" ,sen då du lyfter på tändkalbalarna så lyfts dom till sidan som i sin tur kan "röra kablar"

Så det var bara ett tips att det inte behöver vara själv stiftbytet som "åtgärdar" problemet.

E

eMe181

hehe joo, när det händer kanske man bara ska testa ta lös tändhattarn och sätta tbx dem...

E

eMe181

men jag tror att det är mer att stiften blir trasiga... tror man måste köra med ett par med högre värmspunkt... elr något sånt....

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.086
113
Stora Blåsjön
Är nog inte stiften i sig som är felet, utan du har något problem med tändningen som i sin tur dödar stiften.
Har man ett väl fungerande tändssystem så dödar man inte stift.

E

eMe181

hmm, kan det vara nå med brytarna? annars har jag en cdi box samt tändspole överst... kanske ska testa shifta mellan dom i vinter...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Leta efter en CDI i plåt istället, som fungerar. Då dessa är rätt för motorn, och dem i plast är nå piratskit som inte vart riktigt 100 överhuvud taget.

Men först och främst tycker jag att du ska koppla in hela ditt elsystem med nyckel och all el. Det är inte nån mening att du försöker laga ett elsystem, på en skoter som knappt har ett elsystem.

E

eMe181

bad morsan farbror kolla vad det var för någon CDI som satt på.. och det är inte en plast iaf enl han...

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
koppla in ALL el som den ska va med tändning, dödare osv, Gå sen igenom alla tändkablar efter glappt i nån kontakt/er, kolla även tändhattarna så dom "klickar" fast på stiften så dom int sitt löst o lever sitt egna liv, kolla även om det är sånadär tändhattar som man "gängar" fast i kabeln, om det är sådana så se så att dom får kontakt, ev kapa kabeln o gänga dit dom på nytt.

E

eMe181

självklart så klickar dom fast
tror dock att min farbror hittade felet
det var en kabel som hade stött imot draglinan och blivit lite nött...