mm-97 äter stift

gonnzz

Medlem
15 feb 2006
8
0
1
Jag har en mm-97 som äter stift, det är stiften från olika cylindrar som går varje gång. Skotern går ganska bra på lägre varv men varvar inte ut riktigt. Jag har bytt alla tändstift 2 gånger men det hjälper inte så fort jag gasar lite hårdare går ett tändstift.

gonnzz

Medlem
15 feb 2006
8
0
1
BR9ES och jag brukar inte ha hunnit mer än 5-600 meterefter start då dom går sönder, så motorn är väl inte allt för varm.

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Så gör min sxr också så jag går ut och startar skotern sen går jag in och tar på mig kläderna och far och kör. Varmkör man inte så går stiften.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
årets BS inte fan ska stiftena gå efter 500 meter OAVSETT om den är kall.... se över bestyckningen då jag tror den går för fet eftersom den inte vill varva ur riktigt... om den är känslig kolla även elektrod avstånden på stiften när du sätter i nya

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
inte alls BS undie alla ***** yamma trippel är piss känsliga mot varmkörning. Både min och alla mina polares är likadana. Pillar du på gasen innan motorn går utan choke så går ett stift.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Bestycka ner eller om du vill gå runt problemet kan du ju alltid pröva champion stift som tål bensin mycket mycket bättre än ngk. Men om den inte varvar ut borde du betycka ner, vilken färg får stiften efter en fullgasrepa eller så ?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
inte alls BS undie alla ***** yamma trippel är piss känsliga mot varmkörning. Både min och alla mina polares är likadana. Pillar du på gasen innan motorn går utan choke så går ett stift.
Inte då min iaf!!!

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Det är vanligt att stiftena går på dom här motorerna. Mina stift är gyllenbruna, motorn går bra när den blir varm.

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Är det bara jag som fått för mig att reedspacers är ett mer eller mindre måste att ha på Yamahas 2 och 3 cylindriga motorer för annars så har den väldigt lätt att slå igen stiften?

Dock väldigt osäkert, något jag hört bara...

Sen om den är känslig att slå igen stift så kan NGK BR9 EYA stift vara att föredra då dessa "gör två gnistor" istället för en, samt att priset är ungefär detsamma som BR9 ES, så kan vara värt att prova.

DaBoom

Välkänd medlem
29 aug 2007
124
0
6
Delsbo
jag kör med NGK BR9EYA och har aldrig haft några problem, enligt min ÅF så är dom ett måste på yamaha tripplar!? Har även hört att dom rengör sig själva på nå vis?

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Om du går upp på br10 stift borde ditt problem vara löst.
Det som händer är att br9 stiftet blir så varmt å efter en fullgas repa blir det kylt mycket snabbt av bensinen. Så ett "kallare" stift borde klara sig bättre mot den forsen av bensin som en fullgas repa innebär. Bara en teori men borde fungera tycker jag :D

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Beror mest på vilka stift man kör med. Testat Bosch, Champion och NGK i mina skotrar. Bara NGK spm funkar i längden. Beru och Bermi är ***** skit stift som dör direkt ur lådan