MM700 övervarvar

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Min MM700 övervarvar. Vid start smäller det bara till och så ligger motorn på 9000 rpm. Efter några sekunder går den ner till runt 8500 rpm, därefter sjunker varvet ner mot de 8200 rpm där maxeffekt ligger, men då går det uppåt 80-100 km/h.

Spelar det nån roll att den ligger på för höga varv vid start? Eller ska det vara så?

(Variatorn är genomgången, i bra skick och helt original, tyngsta nitarna sitter i viktarmarna. Motorn är original, bortsett från reedspacers och lindad pipa.)
 
Last edited:

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
vad kör du för förspänning på sek fjädern samt vilken färgmärkning är det på den?

Kanske du borde prova mindre spänning på sekundären så den får växla på hårdare från start.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Provat! Testade 60 graders förspänning istf 70 grader. Och fick en slöare maskin.
Så tillbaka till original.
Märkligt, Yamahas fabriksinställningen är bättre än hemmapularens... ;)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag kör med standard: stål 13,9 i yttre hålet, stål 17,2 i inre. Jag har inte sett att det skulle finnas tyngre nitar än så. Gör det? :)
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Du får ju en liten effekt dip i början då den varvar lite mycket men det kanske är tänkt att vara så pga att den ska orka skotta vid extremföre.
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Min vmax 700 99:a med p85 variator (polaris) med f7:as svarta fjäder och jag tror standar inställd sekundär, med 345:as matta och 38mm kammar varvar 9000 och sedan sjunker!?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
På min mm700 hade ju nån svetsat på org. vikterna längst in på undersidan så de vägde totalt nästan 53 gram (ingen aning om va dom väger org. med tyngsta nitarna) och ja vill minnas att den aldrig övervarvade utan låg rätt stadigt på ca 8300