Mod förslag på en indy 650

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
Tjena tänkte kanske köpa en indy 650, motorn är ganska fin osv men resten kan behövas en liten uppfrächning.

Utsenede är inte det direkt viktigaste men det ska kunna komma fram och vara komfortabel

helt orginal är den ska jag ju säga också med 22mm fullblock.

Det jag hade tänkt mig är att
Höjja styret samt fatbar, är ju en självklarhet.
Höjja framvagnen med hjälp av dämpare från x-12 skulle det funka bra?
samt en 32mm matta, borde väl passa på rakt av utan modifieringar?

vad tycks om det hitills? samt kom med förslag på ändringar och mer att göra.

mvh
 

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
slp pipor skulle nog sitta fint på den :) blir ett ***** vrål i polargris tripplar med det :) själv letar jag pipor till mign xcr600.
tror du ska satsa på en 38 matta istället :) borde passa utan prob
 

SlotH

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Sverige
Visit site
Angående byte av dämparna från en xtra-12 framvagn så tror jag att du kan få problem. 1997 kom polaris med sin CRC (controlled roll center) framvagn. Och då gjordes även styranordningen om för att det inte skulle bli brytningar i styrlederna. Jag fick bygga om hela min styrning då jag höjde min framvagn 6cm. Och det är inte något man gör över en dag.

Där ser du en bild på hur det ser ut.

Och angående 38mm i en indy tunnel så tror jag det blir svårt. Har bara sett att folk fått in 32mm men motbevisa mig gärna. Själv ska jag slänga på ett kedjehus samt broms från en edge för att få plats med en 51a.
 

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
förstår inte riktigt hur ett par andra dämpare skulle kunna ställa till det för mig? jag tog igenligen bara dämpare från x-tra 12 som ett exempel för att dom är längre... men det jag hade tänkte mig göra är att dra lös gammla dämparna, palla upp framvagnen och släppa ner skidor osv för att se hur pass stora dämpare som får plats? borde det inte funka att bara göra så?

annars blir väl lösningen att göra nya fästen så dämparna får en mer uppåt riktad position.

jag tror att 32mm räcker här i vårt snöfattiga land.

Det där med pipor får vi se om hur det blir, ljud är ju inte det viktigaste...

sen har jag börja titta lite på om man skulle göra ett litet HPD bygge till en edge eller genII?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det är kullederna som inte kan vinkla sig mer som är problemet med längre fjädringsväg, om jag nu utgår från bilden. Även hålen i buken kan ställe till med problem.
 

SlotH

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Sverige
Visit site
xlt_sks_94 skrev:
jo men om man pallar upp skotern så ser man ju hur mycket det går att höjja ju...
Sant, men det rör sig inte om många CM orginal.
Eftersom att styrstagen utgår från mitten på det tidiga indy chassiet så kan de ta i öppningen i bulkheadet ifall man höjer för mycket, dessutom blir vinkeln på kullederna väldigt onaturlig och kan orsaka onödigt slitage.
Ta en titt på sprängskissen ovan så ser du att styrstagen utgår från en punkt ungefär ~20cm från centrum. Detta för att styrlederna ska kunna röra sig fritt. Dessutom är hålet för styrlederna placerat lägre ner med CRC framvagnen än vad den är på vanliga 650. Det bidrar också till att vinkeln blir brantare.