Modda dyna F7?

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Hej. Är i farten att införskaffa mig en F7'a, men då jag provkört en F6'a (2004) så vet jag att sittställningen är för låg och tycker dynan är för bred.
Nu är det såhär: Jag har ingen lust att lägga 4-5 tusenlappar på en bossdyna, tycker det är dyrt.
Har också kollat med Hanngrens Sadelmakeri, och dom skulle ha minst 4500:- för att höja dynan 10cm. Också dyrt!

Så: Vad finns det för alternativ? Bygga en helt egen dyna eller finns det någon dyna som går dit med enklare modifiering och vad är det i så fall som behövs göras?

MvH

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Jag fixade dyna på min SaberCat (ganska snarlik F7).
Fick packnings material (hårdare än liggunderlag) från min kund. Limmade det i lager på befintlig dyna med kontaktlim.
Sedan snidade jag till det med en Rockwool kniv.

Köpte vinyl från RosaHuset (köp grovt mtrl, jag snålade och får lätt hål).
Skar till bitar för alla sidor och sydde ihop. Ganska lurigt och fick det inte 100% sträckt. Men det blev inte lättare av att jag sydde både rött och svart.

Har efter en säsong smalnat av sadeln rejäl fram mot tanken (ej på bild). Samt lagt under liggunderlags mtrl, då det blev lite hårt.
Duger åt mig...

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Härligt! Tusen tack för ett riktigt bra tips! Blir nog till att göra något i den stilen fast göra hela dynan lite smalare.
Vet du exakt vad det är för packningsmaterial eller har du någon chansning på vad det är?
Återigen ett enormt tack!

Zvenne

Medlem
24 jun 2013
44
0
6
Norrtälje
En gammal tråd som jag är nyfiken på.

Höjningen på dynan måste vara 10-15cm vilket är väldigt mycket.
dynan har samma höjd som infästningen på tanklocket.

Vart körställningen lyckad?
Är det fler som har erfarenhet av dynor i den här höjden?

Jag är grymt sugen att höja min men vågar man ta i så mycket?

Tacksam för tips och erfarenheter...